Coco

8. februar 2018 af Patrick S. Sørensen

6 stjerner Skriv en kommentar

Coco billede

Pixar gør det igen!

Coco er fuldstændig, helt igennem og på alle måder en af de bedste animationsfilm der nogensinde er lavet. Den er ikke bare den flotteste animationsfilm der er udgivet rent visuelt, men også historien er vanvittigt smuk, sjælelig og tidløs. Coco handler kort om den musikalske dreng Miguel, der får store problemer med sin familie, da han ikke kan holde sin store kærlighed til musikken inde. Grundet en familietragedie der går generationer tilbage, har hans familie nemlig bandlyst musik, og de bliver derfor voldsomt sure, da de opdager, at Miguel ikke kan holde sin drøm for døren. Miguel er dog stedfast, og dyrker musikken i hemmelighed, men en dag går det galt. Da han satser på at spille til De Dødes Dag (eller Día de Muertos på mexicansk), havner han nemlig ved et uheld i de dødes land, og må nu finde sin tip-tip oldefar, en legendarisk musiker, for at komme tilbage til de levendes verden.

Med Coco gør Pixar det de er bedst til, nemlig at lave en utrolig smuk film der kan ses og nydes af alle, uanset alder, køn eller status. Selve 3D-animationen er noget af det smukkeste der nogensinde er kreeret, og bare de små detaljer der er med, såsom at det Miguel spiller på sin guitar stemmer overens med hvordan man spiller det i virkeligheden, er prikken over i’et. De Dødes Land er et fantastisk, fantasifuldt sted, og skelet-menneskerne er flot designet. Bedst og vigtigst af alt er historien, der modigt omhandler både død, sorg, mord, tab og demens… ja, det er jo en børnefilm, ikke? Coco pakker de tunge emner flot ind, så de mindste ikke bliver unødigt bange, men den følelsesmæssige vægt af disse emner står stadig tilbage, og det sidste akt er en tåretriller uden lige.

Pixars Coco er helt klart en af de bedste animationsfilm der er lavet, og så gør det jo heller ikke noget, at historien er en af de smukkeste i lang tid. Hvis du tænker på en biograftur med den lille i vinterferien, og du også selv gerne vil nyde filmen, så er der kun én film: Coco. Eller hvis du føler dig lidt skidtmads, og på det sidste ikke har kunnet finde ud af dit eget hoved, så tag ind og se Coco, og den vil på magisk hvis fjerne alt det, der hedder problemer og dødsangst. I hvert fald for en lille stund, og hey, det er jo det film er til for, og når film er så gode til at gøre det, som Coco er, så skal det belønnes.

Titel: Coco
Original Titel: Coco
Premieredato: 8. februar 2018