Crashing - Sæson 1

26. november 2017 af David Lund

Crashing - Sæson 1 billede

En komiker der forsøger at finde sin stemme - præcis ligesom serien gør.

Det er ikke noget nyt, at stand-up komikere får deres eget Tv-show, hvor de spiller “forlængede” udgaver af dem selv. Det er en tendens, der startede med “Seinfeld”. Netop den serie, blev så stor en succes, at det stadig kan spores som ringe i vandet i dag flere årtier senere. Et af showets skabere, sørgede endda for at tendensen bredte sig til lille Danmark, da han skabte “Curb Your Enthusiasm”, som Casper Christensen og Frank Hvam nyfortolkede i “Klovn”. “Crashing” er seneste skud på stammen. Her møder vi stand-up komikeren Pete (Pete Holmes) efter hans kone Jessica (Lauren Lapkus) har forladt ham.

Med Judd Apatow som executive producer og HBO som udgiver, har “Crashing” alle de rigtige navne til at blive en stor succes. Alligevel er der en ret stor chance for, at dette er det første, du har hørt om den. Pete Holmes er nemlig ikke nogen Jerry Seinfeld. Han er ikke engang i nærheden af Casper Christensen heller. Nej, han har nemlig ikke fundet sin stemme endnu, og kommer muligvis heller aldrig til det. Netop dette er et gennemgående emne i første sæson af “Crashing”, der tager os bag facaden på diverse stand-up klubber i New York. Det at serien og hovedrollen er bevidste omkring Petes mangler, er bestemt et kæmpe plus, og giver hele ideen en troværdighed, der føles ægte. Der er nemlig en vis grad af eftertænksomhed bag løjerne, men det formår aldrig at stikke dybt nok. Når serien selv proklamerer at være mændenes svar på “Girls”, er det også bemærkelsesværdigt, at den slet ikke nærmer sig samme indsigt eller provokationsniveau. Man møder dog en god håndfuld andre komikere, der også spiller overdrevede versioner af dem selv undervejs, og nogle af dem kan heldigvis godt overskride en grænse eller to.

Humoren er ikke altid skarp, hvilket må siges at være det største problem med “Crashing”. De bedste øjeblikke rammer en universel forståelse af slapstick, som er både tidløs og umulig ikke at fnise bare lidt af. Pete Holmes har en god fysisk humor, men ikke den komiske timing og karisma, der gjorde de førnævnte ikoner og serier mindeværdige. Det er dog værd at huske på, at netop “Seinfeld” skulle et par sæsoner ind for at blive rigtig godt, og det er ikke umulig, at Pete finder sin stemmer og “Crashing” bliver en komisk nyklassiker. Det er et fint udgangspunkt. Den mangler bare lige at tage skridtet videre - både hvad angår plot, humor og indhold.

Billede & Lyd - 5/6

“Crashing” er blevet skudt på god gammeldags film, hvilket giver billedet et naturligt look både hvad angår farver og kontrast. Detaljerne er fine selv i de mange mørkere billeder. Lyden er også glimrende med masser af detaljer i baghøjtalerne - især på natklubberne. Det giver, ligesom billedet, en naturlighed der virker genkendelig og ægte.

Ekstramateriale - 3/6

Nogle meget korte featurettes går bag om de forskellige gæstestjerne i serien, og nogle andre går meget kort bag om “Crashing”. Alle disse kan skippes til fordel for den times lange dokumentar om Pete Holmes, der giver et fint indblik i manden og humoren han har. Den er hvert et minut værd.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Warner Bros.

Titel: Crashing - Sæson 1
Original Titel: Crashing - Season 1