Crawl

22. august 2019 af Maria Bjerregaard

Crawl billede

”Crawl” kan opsummeres som en underholdende, tilfredsstillende horrorfilm med utrolige effektive jump scares.

Hollywood har haft stor succes med at tage et stort og væmmeligt dyr og gøre det til menneskets værste frygt. Dette er både sket for dræbende hvidhajer, store slanger, edderkopper, krokodiller og sågar menneskets bedste ven, hunden. Men nu er valget faldet på alligatorer opvokset på en farm, der genererer en ung kvinde og hendes far i deres gamle familiehus.

Det dominerende rovdyr
Haley ( Kaya Scodelario) bor i Florida, hvor der hersker slemme orkaner. Hun vælger dog at ignorere evakueringsordren, da hendes far, Dave (Berry Pepper) ikke har givet lyd fra sig i flere timer. Hun finder ham dog i deres gamle familiehus, men stærkt såret af mødet med et storsindet rovdyr. En kæmpe alligator har fundet sig vej ned i deres kælder. Og med en stor orkan gør det bestemt ikke situationen meget nemmere at slippe ud.

Simpel fortæller stil
Filmen bruger ikke lang tid på at etablere familierelationerne, hvilket er befriende, da dette heller ikke er nødvendigt. Man kan hurtigt regne deres forhold ud, og behøver ingen hjælpende guide i form af et fuldt familietræ. Plus nu er det trods at en katastrofefilm og ikke en Sådan-holder-vi-bedst-sammen-på-familien film. Selvom realismen er smidt ud ad døren, og de lidt for aggressive alligatorer er lidt for voldsomme til trods, for at de er opvokset på en farm, så er det sådan set meget god og spændende underholdning. Fortælling stilen passer fint til filmens historie og tempo og gør god brug af sine 87 minutters spilletid. Og så er det jo også meget belejligt, at Haley lige er en dygtig svømmer og kan udfordre disse store og modbydelige rovdyr.

Toppen af fødekæden
Kaya Scodelario er kommet langt fra sine ”Skins” dage. Serien, der også stod på en masse teenageproblemer. Hun er ved at få et stort gennembrud i Hollywood, og det er særdeles også velfortjent. Den franske instruktør, Alexandre Aja, er også kommet langt siden hans tidligere gyserkatastrofer såsom ”Mirror” og ”Piranha 3D”, hvor det hele bare blev for dumt. Men med ”Crawl” har hans sammensat et velfortalt plot, gode skuespillere og yderst effektive jump scares, og filmen er blevet en behagelig overraskelse i sommervarmen.

”Crawl” er velfortalt, sjov og tilfredsstillende underholdende. Der er gode skuespilspræstationer fra vores hovedkarakterer. Det er en fornøjelse at se en gyserfilm med effektive og uforudselige jump scares fra de store og skræmmende alligatorer.

Titel: Crawl
Original Titel: Crawl
Premieredato: 22. august 2019