Cykelmyggen og Minibillen.

15. november 2014 af Henrik Andersen

Cykelmyggen og Minibillen. billede

Jannik Hastrup og Flemming Quist Møller er tilbage med endnu et tegnet eventyr om Cykelmyggen Egon og alle hans farverige venner. Denne gang er det Minibillen Mini der er hovedperson, men universet er det vi kender, og det tryllebinder stadigvæk fra start til slut.

Cykelmyggen Egon og Dansemyggen Dagmar arbejder i et loppe cirkus sammen med deres gode ven Minibillen Mini. Det er et godt job, men den lede loppepige Miranda mobber Mini med hans kunnen, og lokker ham til at gå på line med Dagmar. Dagmar falder ned og forstuer foden, hvilket jo er meget uheldigt og Miranda kalder Mini for en lille tude prins, der ikke kan finde ud af noget. Mini bliver så ked af det, at han stikker af og møder skarnbassen Basse. Basse er leder for en røverbande, og snart bliver Mini involveret i et indbrud i biernes honninglager. Men Mini bliver fanget, og Bi-prinsessen vælger at holde ham som kæledyr. Heldigvis slipper han fri, og vender tilbage til røverbanden. Basse og de andre skurke har i mellemtiden stjålet Egons racer cykel. Loppepigen Miranda har nu fortrudt at hun mobbede Mini, og snart ligger de sammen en plan for at få Egons elskede cykel tilbage.

Cykelmyggen Egon kender de fleste børn og voksne i Danmark. En sand klassiker inden for Dansk børnelitteratur fra 1967. Flemming Quist Møller har med Egon ramt plet, og skabt et fortryllet univers der selvfølgelig henvender sig til børn, men som også vil udfordre de fleste voksnes fantasi. Efter bogen om Egon kom der historien om Cykelmyggen og Dansemyggen, hvori Egon møder både Minibillen og den skønne Dansemyg Dagmar. En 3. bog så snart dagens lys: Minibillen og Tryllefeen, hvor vi følger 2 af bipersonerne fra den forrige udgivelse.

Ligesom i bogen Minibillen og Tryllefeen følger vi i filmen Cykelmyggen og Minibillen, nogle af de kære bipersoner fra de andre historier. Her er det Minibillen Mini der er i fokus, selvom både Dagmar og Egon også har centrale roller. Det virker rigtigt godt, for universet handlingen udspringer i er stadigvæk intakt og indeholder præcis den bunke magi som kun Flemming Quist Møller og Jannik Hastrup kan komme op med sammen.

Det hele er tilsat gode sange, og en fin og moralsk historie, der kommer tydeligt frem uden at løfte pegefingeren på en irriterende facon. Det er mesterligt lavet og er suverænt bedre end så meget andet tegnefilm, der bliver produceret for de mindste, Så selvom der bandes kraftigt af den slemme røverbande, og i det hele taget tales meget, kan man se med fra en lav alder, og selvfølgelig kan voksne også se med. Eller rettere sagt: Man bør se med som voksne.

Billedet på denne DVD udgivelse står flot og de farverige billeder er smukke og skarpe. Det er muligt at se Cykelmyggen og Minibillen med Danske undertekster.

Der er ikke noget ekstramateriale på denne DVD udgivelse.

Titel: Cykelmyggen og Minibillen.