Dangerous Man

9. august 2010 af David Lund

1 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Dangerous Man billede

Steven Seagals seneste skud på stammen er muligvis hans allerværste til dato.

Ja ja, vi ved godt alle at Steven Seagal er en farlig mand. I sine film har han gang på gang kommet op på et body count, der ville imponere selv fortidens værste diktatorer. Der er dog mange problemer med Steven Seagal og hans film i dag. For det første er han aldrig kommet videre. Vi er nu oppe på omkring 30 film, hvor han som en enmandshær med en fortid i militæret udrydder hele USA's underverden. For det andet er han slet og ret en forfærdelig skuespiller. Selv Jean-Claude Van Damme viste i ”JCVD” at han havde nogle hidtil ukendte egenskaber på det område, Seagal leverer samtlige replikker fladt og med et enkelt ansigtsudtryk. For det tredje er han blevet fed og gammel. Ældre actionstjerne kan fungere (se f.eks. Sylvester Stallone der snart er aktuel med sommerens brag af en actionfilm), men når vægten også er dem imod, så ser det unægtelig klumset og fjollet ud. Steven Seagal har altså i forvejen alle odds mod sig, og når han udkommer med den ene efter den anden DTV-titel med det samme plot og de samme kampscener (han SKAL tydeligvis altid brække en arm i sine film), så bliver det altså med tiden sværere og sværere at være underholdt af.

”Dangerous Man” (som er den fantastiske danske titel oversat fra ”A Dangerous Man”) er blandt Seagals allerværste film. Jeg erkender med det samme, at jeg ikke har fulgt ligeså ivrigt med i mandens karriere de sidste 10 år, som jeg gjorde tilbage i min spæde ungdom, men selv sat op imod hans nyere film, er ”Dangerous Man” ganske ussel. Det er ikke fordi der mangler action. 15 minutter inde i filmen, og man har allerede overværet de første 3-4 kampscener. Det er ganske enkelt fordi, at det hele er filmet, klippet og sammensat så dybt elendigt, at det nærmest er umuligt at se på. Indledningen fungerer nu helt ”ok”. Vi følger Seagals karakter igennem tykt og tyndt, og får etableret vores plot, der kort kan beskrives som den russiske mafia vs. kinesiske narkobaroner vs. Steven Seagal vs. det korrupte amerikanske politi. Men så falder det hele hurtigt fra hinanden. Pludselig er Seagal stort set ikke med mere, og vi bombarderes med overflødige scener og elendig dialog samt skuespil. Det hele går med andre ord i stå. Inden vi ved det, står Seagal dog i slutopgøret, og så er filmen forbi. Kampscenerne er nok det vigtigste i en film som denne, men disse er altså også klippet helt utåleligt sammen. Hurtige klip for at skjule Seagals manglende fysik og nutidige egenskaber, og for at spare lidt på budgettet foregår mange af disse scener udenfor skærmen. Blod er der dog rigeligt af, men det har en manglende effekt, når man hverken ser optrapningen af spænding eller selve kampen.

Nu har jeg gjort mig bekendt med Seagal nyere film, og der findes efter sigende værre film end denne, men ud af de 13 Seagal film jeg har set, er denne uden tvivl den værste. Der er intet at hente i dette makværk. Heldigvis har Seagal en rolle i den kommende Rodriguez film ”Machete”, hvilket kunne betyde, at han er blevet tvunget til at træne en smule og forbedre sit skuespil bare lidt. Måske ser fremtiden en anelse lysere ud for Seagal end det tusmørke ”Dangerous Man” viser.

Ekstramateriale – 1/6

Der er intet ekstramateriale til denne udgivelse.

Titel: Dangerous Man