Darkness (VHS)

10. september 2003 af Jesper Hintze Vildbrad

Darkness (VHS) billede

En amerikansk familie flytter til Spanien, ind i et hus der har sin blodige historie. Og de finder hurtigt ud af hvad der virkelig gemmer sig bag gulvbrædderne og hvad væggene rummer.

Mark (Iain Glen) Maria (Lena Olin) datteren Regina (Anna Paquin) og sønnen Paul (Stephan Enquist) bosætter sig i Spanien, og det hus de flytter ind, er udover at være enormt, også fuld af en skyggefuld fortid, som ikke stod i salgsopstillingen! Mark har haft problemer før, med syner, men det tager rigtigt fat da lyset pludselig går ud, og hvergang gror skyggerne nærmest ud af væggen. Han bliver meget uligevægtig, tør det svagt antydes, og tager maria med i faldet. Sønnen paul vågner op med blå mærker omkring halsen. Det hele synes at være ladt tilbage til Regina, som slås med puberteten, det nye land, og en ny kæreste Carlos (Fele Martínez), der virker meget forstående. Bedstefaderen (Giancarlo Giannini) bor også I byen, og prøver at støtte familien så godt som muligt. Men lysudfaldene tager til, faren bliver fuldstændig utilregnelig, familien er i opløsning, og Regina ved at husets fortid snart vil danne sit spire i nutiden. For over fyrre år siden i dette hus, blev seks børn ofre for en ubeskrivelig frygt, der tog livet af dem, men det syvende barn slap bort. Det uundgåelige makabre venter.

Filmen har alle de motiver der skal til for at skabe uhygge, og gøre sig til som en seværdig oplevelse, med sådan et hold skuespillere. De spiller også op til deres normale høje standard, men filmen der giver sig ud for at være en gyser, har slet ikke rigtig fat, men virker tam, hvor der virkelig kunne sættes ind, med diverse skrækscenarier. Den bliver sammenlignet med The Others, der også har en spansk instruktør bag sig. Men The Others havde elementerne, en hel speciel stemning, og en fantastisk finish. Og at denne familie er flyttet til Spanien, mærker man ikke rigtigt, de snakker alle engelsk/amerikansk, så det kunne ligeså godt være et sted nede i New mexicos afkølede patioer. Men ellers har filmen sine gode momenter, men er det en gyser man vil, må der også chokeffekter til. Handlingen bliver også lidt udtværet til sidst..

Titel: Darkness
Original Titel: Darkness
Premieredato: 17. september 2003