Darkside Blues (DVD)

16. september 2005 af Per C. Halling

Darkside Blues (DVD) billede

Japanske anime film gør felttog på de danske dvd-forhandleres hylder de næste par måneder både i film- og serieformat, men biograferne må stadig have dem til gode.

Flere og Flere anime-film i de danske afspillere

Før i tiden når, der kom nye tegnefilm til landet, var det enten i form af lange Disney produktioner eller kortfilm fra diverse studier og en sjælden gang en dansk sneg sig ind imellem dem. Men op gennem 90’erne, blev Disneys nærmest monopol på området, brudt af udbryder i form af film fra Pixar eller det nystiftede DreamWorks. Men en anden type, begyndte at snige sig ind på disse Amerikanske kæmpe produktioner, nemlig de Japanske Manga og Anime film/tv-serier, som først i form at film man kun kunne købe på internettet eller i specialforretninger herhjemme, men siden også både bogform og i tv i bedste ”Så Er Der Tegnefilm” stil, med ½ time på en given dag.. På dvd derimod, ser det dog lysere ud for indtil flere af de rigtig flotte og gode, har set dagens lys herover, på tros af at de stadig henvender sig til en meget begrænset målgruppe. Vi har bl.a. fået ”Chihiro og Heksene”, ”Ghost in The Shell” og den fremragende serie ”Neo Genesis Evangelion”, at se og flere er på vej de kommende måneder.

Vi har også været heldige med flere de nyere film, og at enten har der været tale om de originale Japanske udgaver med Japansk tale og Danske undertekster eller udmærkede Engelsk/Amerikansksprogene udgaver, selvom jeg har lade mig fortælle, at de af og til har været censurerede udgave, da genre også kendt for at indeholde meget vold. Alt andet lige er det dog et skridt fremad, at de dels overhovedet bliver udgivet, men også at vi slipper for rædselsfulde Danske versioneringer, men vi har stadig til gode, at få dem at se på vores biograflærreder udover på fx Natfilm Festivalen eller andre festivaler, men mon ikke det kommer en dag.

Under mærket Studio Anime udsender Sandrew Metronome en række af de rigtig gode film og her skal vi se nærmere på ”Darkside Blues”, som er fra 1994 og instrueret af Yoshimichi Furukawa, der bl.a. også har arbejdet på succeserne ”Vampire Hunter D” og ”Demon City Shinjuku".

Mere stemning end handling

I en måske ikke så nær fremtid styrer Persona Century Corperation 90 % af jorden i med fast og hård hånd. Vi følger en lille gruppe oprørere, i en af de få frie zoner i Japan, der gentagende gange prøver at stille op imod dette diktatur, men dog uden større held. En dag får oprørene selskab af en mystisk fremmed, der som en anden skytsengel, kommer hertil i hestevogn fra en anden dimension. Han får hurtigt navnet Darkside og da han samtidigt besidder mystiske og særlige evner for at få oplysninger af folk ud af folk uden at bruge totur, ser oprørende chancen til at udnytte denne evne til deres fordel i klampen Persona Century Corperation.

Lyder dette kryptisk, det er det også. Der er ikke meget hjælp at få i dialogen, for den er indimellem ligeså kryptisk og til tider meget selvhøjtidelig i den måde personerne taler på. Af og til taler de som om har svarene på alle livets og universets gåder og det kan godt gøre at filmen ind imellem virker lidt kedelig, for der sker ikke rigtig noget, men da den er fyldt med flotte billeder og stemninger er den nu alligevel værd at se.

Filmens største problem er at vi præsenteres for en masse figurer uden at aldrig rigtig kommer ind under huden på de fleste af dem, men også at deres historier sjældent fortælles fuldt ud eller meget kort, så man bliver mere frustreret end at føle sympati for disse oprører, som man må sige har mod, når de tør sætte sig op imod så stærkt et diktatur.

Stilen er meget typisk for genren, så det er ikke bløde linier og varme farver, som man kender fra fx Disney du får at se, men meget markerede ansigter og dystre og mørke farvenuancer. Sommetider er faktisk omgivelserne næsten som malerier, hvis man fjernede personerne og det gør det til en meget spændende og stemningsfyldt oplevelse, at se denne anime gyser/thriller.

Lidt om dvden i øvrigt

Det var lidt om filmen lad og nu tage et lille kig på den tekniske side af denne dvd.

Ekstra materiale

Denne dvd har ikke noget ekstra materiale, hverken i form af et kommentarspor eller små programmer om filmens tilblivelse. Der er heller ikke blevet plads til lidt information i tekstform og det er faktisk synd for det kunne give nye fans lidt mere indsigt i denne meget spændende genre og være med til at skaffe nye fans og måske få flere film til landet.

Video

Billedet er i 4:3 (1.33:1) dvs. fullscreen. Billedet står roligt og tydeligt og skarpt med ok farver , lysstyrke og kontrast.

Audio

Lyden er den originale japanske Dolby Digital 5.1 og der er udmærket balance mellem tale, musik og effekter, selvom din subwoofer og eventuelle baghøjttalere ikke rigtig kommer på arbejde i denne omgang, selvom der indimellem er oplagte steder hvor de kunne have været tage i brug. At man har bibeholdt filmens originalsprog er afgjort med til at holde stemningen oppe, selvom de fleste jo ikke har nogen ide om, hvad de går glip af i de mere spirituelle scener i denne film.

Menu og Tekster

Menuerne på disken er simple og ledsaget af lidt af musikken fra filmen. De er meget stemningsfyldte, så det er helt kedeligt ar der ikke er flere undermenuer.

Der er mulighed for at fravælge eller få tekster på Dansk, Svensk, Norsk og Finsk.

Konklusion

Det er dejligt at se denne genre nu også får en chance på det danske marked, som en værdig modvægt til de, om end meget flotte og for det meste for børn tegnefilm, der normalt udkommer på det danske marked. Det er også rart at se en tegnefilm, det ikke er en ung mand/løve/robots dannelsesrejser eller moralskprædiker, men som fortæller sin historie bramfrit og uforbeholdent, der gør de små denne gang nok ikke skal se med, for her er der ingen nuttede Pokemans, der redder verden.

Dette er heller ikke en film du skal se for handlingen, men alle de flotte og til tider også smukke billeder, selvom den aldrig når op i nærheden af fx ”Chihiro og Heksene” i skønhed og fx ”Akira” i spænding og opfindsomhed.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Sandrew Metronome.

Titel: Darkside Blues
Original Titel: Darkside Blues