Darling

19. oktober 2017 af Maria Bogensberger

Darling billede

Smuk og stærk føelesesmæssig film

Den berømte og succes fulde balletstjerne Darling (Danica Curcic) er tilbage i Danmark med sin mand koreografen Frans (Gustaf Skarsgård) efter flere år i udlandet. Balletforestillingen Giselle Skal opføres på Det Kongelige teater. Frans er koreografen og Darling har hovedrollen. Forventningerne er store, men kort tid inde i prøverne får Darling en skade, der gør at hendes karriere er slut. Frans må arbejde videre uden Darling og Polly (Astrid Garup Elbo) overtager hovedrollen som Giselle. Darling Kæmper sit livs kamp og hendes liv styrter i grus og snart begynder ægteskabet at smuldre.

Imponerende Karriere
Darling (2017) er et Dansk drama, som er instrueret af Birgitte Stærmose og sammen med manuskriptforfatteren Kim Fupz Aakeson er det tredje gang de to har arbejdet sammen bla. med Værelse 304 (2011), Ønskebørn (2009) og nu Darling (2017). Begge har stor erfaring inden for branchen og har haft stor succes både med Danske spillefilm såvel som udenlandske.

Skuespillerne
I hovedrollen som Darling ser vi Danica Curcic, som er uddannet i 2007 fra The Dell’ Arte international school of psysical Theater i Californien og fra Den Danske scenekunstskole i 2012. Hendes karriere har været succesfuld og hun har medvirket både i spillefilm og tv serier. Hun har vundet både Robert og Bodil priser samt den anerkendte Ove Sprogøe Pris.
Gustaf Skarsgård som spiller Frans, debuterede som skuespiller i 1989 som bare 9-årig og i 2003 blev han uddannet fra The Swedish Acdemic school of Drama. Også han har medvirket i mange svenske og internationale film og tv serier.
Astrid Grarup Elbo som spiller Polly er balletdanser ved Den Kongelige Ballet, hvor hun også er uddannet. Hun har medvirket i mange store forestillinger, men det er første gang hun optræder som skuespiller.

Kaos
Filmen Darling er en gribende fortælling om en af livets store kriser, som kan ramme alle. Hele Darlings liv er balletten og da hendes mand Frans er koreograf, er det hele deres verden, der styrter i grus da Darling mange år før tid, må stoppe hendes karriere pga. en frygtelig skade. Frans fortsætter sin hverdag på teateret, men for Darling er det en anden sag. Hvem er hun, når hun ikke er balletstjerne mere? hun skal finde en helt ny identitet og starte en helt ny tilværelse. Hun har meget svært ved at acceptere virkeligheden og da hun tilbyder Frans at hjælpe med at træne Polly til at blive en perfekt Giselle, begynder det at rable for hende samtidig med at ægteskabet smuldre.

Stærke følelser
Efter skaden havde jeg stor medfølelse for hende og hendes situation, men så bliver hun decideret modbydelig og jeg havde meget svært med at føle empati for hende. Filmen var stærkt følelsesmæssig og gjorde stort indtryk på mig. Der var så meget sorg og vrede hvilke man jo godt kan sætte sig ind i hvis man selv kom i samme situation. Jeg forstår godt, hvorfor der er skrevet at filmen, er den Danske udgave at den smukke Amerikanske film (2010). Det var præcis, den jeg tænkte på, da jeg så Darling. Filmen var gribende og spændende fra start til slut og jeg var meget imponeret. Så flot skuespil fra alle skuespillerne. En stor film der omhandler et emne, som alle kan relatere til.

Titel: Darling
Original Titel: Darling
Premieredato: 19. oktober 2017