Day of the Animals

12. juni 2011 af Michael Panduro

Day of the Animals billede

Leslie Nielsen bryder med en bjørn og ozonhullet er ondt!

Det er altid interessant at se tilbage på små bølger og understrømme indenfor især genrefilm. En særegen og forholdsvis lille en af slagsen er den bølge af nature-run-amok thrillere der dukkede op i slutningen af 1970erne. I hælene på adskillige miljømæssige nyopdagelser indenfor naturvidenskaben skød der en lille serie af især amerikanske film op. Og det er i denne bølge, blandt titler som 'Long Weekend', 'Squirm' og 'Grizzly', at William Girdlers 'Day of the Animals' fra 1977 indskriver sig i genrefilmens annaler.

Kun to år efter at Girdler fik overraskende succes med 'Grizzly' – som i øvrigt også lige er udkommet herhjemme – kastede han sig over den mere ambitiøse, men ultimativt ikke lige så vellykkede 'Day of the Animals'. Konceptet er simpelt: De nyopdagede huller i ozonlaget får pludselig vilde dyr til at te sig overmåde aggressivt, i sær over for mennesker. Placer så en lille gruppe turister på et bjerg fyldt med disse vilde dyr, ryst godt og du har en cocktail af vilde dyr, dumme mennesker og spændende optrin.

Girdler vælger kløgtigt at lade sit fokus være på de mellemmenneskelige intriger, hvilket blandt andet udmunder i en voldelig og ondskabsfuld Leslie Nielsen og en stribe interne konflikter om magt og kontrol. Det er et rigtigt valg, men selv det interne magtspil er set før og bedre, så selvom det hæver 'Day of the Animals' en tand over gennemsnits-thrillere som disse og understreger at Girdlers dagsorden er lige så politisk som den er økologisk eller lavkulturel, så gør det ikke filmen til den tankevækkende samfundskommentar, som den kunne have været.

I sidste ende er det kitch-værdien, der retfærdiggør Another Worlds udgivelse af filmen. Kitch og muligheden for at se en topløs Leslie Nielsen bryde med en bjørn. Men er det ikke også nok?

DVDen indeholder to versioner af filmen, hvor det originale bio-klip er den sjældent sete af de to. Desværre er denne version ikke lige så velrestaureret som den "almindelige" udgave, men ikke desto mindre er det fedt at begge udgaver er at finde på DVDen. Endvidere er der kommentarspor, nye interviews med flere af de medvirkende og tekstmateriale om både filmskabere og skuespillere. Det er en imponerende samling for en titel som denne og det er en fornøjelse af kunne fordybe sig i.

'Day of the Animals' er en underholdende og hjertelig film der, selvom den ikke helt lever op til sine egne ambitioner, leverer sine pointer i så tyk en indpakning af kitch og retro-charme, at man ikke kan lade være at holde af filmen.

Another World Entertainment.

Titel: Day of the Animals
Original Titel: Day of the Animals / Something is out there / Dyrene Hævner