De Forbandede År - Første Del 1940-1943

20. juni 2020 af Jesper Poulsen

De Forbandede År - Første Del 1940-1943 billede

Fremragende skildring af en velstående families kvaler under besættelsen. Sjælden set harmoni og balance mellem manuskript, karakterer, dialog og lokationer og så nogle sublime skuespilspræstationer som topping!

Eva og Karl fejrer sølvbryllup 9. april 1940. Æresport, musikanter og gæster står klar til parret tidligt på dagen. Alt tegner til at blive en skøn dag, men hvad ingen ved er at freden kommer til at blive forstyrret af tyske fly, som drøner hen over himlen over Eva og Karls herregård og nedkaster nogle pamfletter. Ordlyden får vi kun svagt at se, men vi ved jo på forhånd godt hvad der er påtrykt, og særligt fordi 9. april 1940 er en dag af alvorlig national historik set med danske øjne.

De Forbandede År følger familien Skov og deres udvikling under og håndtering af besættelsen. Den første del af den samlede fortælling strækker sig i årene 1940-1943. Instruktør Anders Refn (Een Gang Strømer, Sort Høst) var klar til at påbegynde optagelserne til anden del, men som så meget andet, så har Corona-virus udsat det videre arbejde indtil 2021. Skildringen af årene 1944-1945 forventes derfor først at få dansk premiere i starten af år 2022. En anden del som ifølge Refn kommer til at eksplodere. Og hvorfor er det så forventeligt? Jo, fordi familiekrøniken om Skov’erne i denne første del langsomt stiger i dramatik og efterlader nogle åbenlyse konflikter og hændelser til det videre forløb.

Karl Skov er direktør for en større virksomhed og optræder som en alfaderlig figur fra start. Det er ham man lytter til, det er ham man betror sig til og det er ham man retter sig efter. Da Danmark bliver besat påtager han sig også rollen, som den stålfaste klippe, der forsikrer sin familie, sine ansatte og herskabsfolkene om at det nok skal gå og at de danske myndigheder har styr på tingene. Langsomt må han dog sande at der ikke sådan lige findes en løsning på tyskernes dominans. I takt med at der opstår tvivl i hans sind, så træder hans flere af hans fem børn ligesom i karakter.

Aksel træder ind i modstandsbevægelsen, Michael er dansk soldat som er underlagt at samarbejde med de tyske officerer og Helene rejser i al hemmelighed afsted til Norge og gifter sig med en tysker. Men inden vi når så langt, så skal alvoren ligesom gå op for Karl Skov og hans kone Eva. Det sker i særdeleshed, da et jødisk vennepar indfanges og sendes i koncentrationslejr. Nedskydningen af husholdersken Annelises søn Svend får også familien Skov til at forstå at tyskerne ikke er til at forhandle med. Familieidyllen krakelerer lige så stille og selvom det er barskt og brutalt, så er det samtidig en fornøjelse at være vidne til.

Hele opsætningen med lokationer, udstyr, dialogen, persongalleriet og alt det alt sammen, ja, det fungerer bare. De 2 ½ times historisk epos suser derudaf, og det er en sand fornøjelse at være i selskab med så mange store kapaciteter inden for dansk skuespil. Jesper Christensen (Før Frosten, Bænken) og Bodil Jørgensen (Idioterne, Badehotellet) udgør Skov-parret, mens Tommy Kenter, Paul Hüttel, Steen Stig Lommer, Anne Marie Helger, Pernille Højmark, Julie Agnete Vang, Birthe Neumann, Peter Schrøder, Jesper Lohmann, Cyron Melville, Ulver Skuli Abildgaard og Lisa Carlehed også bidrager væsentligt til begivenhederne. Men må jeg fremhæve trekløveret bestående af Gustav Dyekjær Giese (der spillede Peter Schmeichel i Sommeren ’92), Sara Viktoria Bjerregaard Christensen (Lykke-Per) og Mads Reuther (Kollektivet) som de tre fremtrædende Skov-søskende som absolut afgørende for en vellykket og troværdig portrættering af udbrydere. Det bliver vanvittigt spændende at følge deres videre færd om en 18 måneders tid.

De Forbandede År er en af nyere tids bedste danske film. Selvom mange af os kender udviklingen i de fem skelsættende år under besættelsen, så er det lykkes Anders Refn og hans hold at begå en til tider neglebidende spændende krønike, som man lynhurtigt engagerer og forelsker sig i. Åh, den ventetid frem til 2022…

Bonusmaterialet tager dig med bag scenen med angrebet på Værløse Flyveplads og en længere dokumentar om den samlede tilblivelse af filmen. Hør Anders Refn fortælle om opstarten, se skuespillerne forberede sig, hør om samtiden, se Sylvester Byder og Lue Støvelbæk øve sig til rollen som trommeslager og trompetist, se hvordan stuntkoordinator Anders Thomsen opererer og meget, meget mere. Man får samlet set et indtryk af en gennemprofessionel produktion, som fungerer både hver for sig og som et samlet team.

Universal Pictures.

Titel: De Forbandede År - Første Del 1940-1943
Original Titel: De Forbandede År - Første Del 1940-1943
Premieredato: 4. maj 2020
Instruktør: Anders Refn
Skuespillere: Jesper Christensen, Bodil Jørgensen, Tommy Kenter, Gustav Dyekjær Giese, Paul Hüttel, Pernille Højmark, Steen Stig Lommer, Anne Marie Helger, Jesper Lohmann, Cyron Melville, Peter Schrøder, Sara Viktoria Bjerregaard Christensen, Julie Agnete Vang
Spilletid: 152 min.
Selskab: Scanbox, Vulkan Film, Space Rocket, 2019