De fortabte sjæles ø

15. september 2007 af Jesper Pedersen

De fortabte sjæles ø billede

Visuelt fremragende eventyr fra Nikolaj Arcel

Nikolaj Arcel er ikke specielt dansk. Filmisk set i hvert fald. I 2004 bragede han igennem med en af dette tiårs allerbedste danske film, Kongekabale – noget så udansk som en politisk thriller. Og Arcel, han har såmænd valgt at følge op på den succes med en vaskeægte eventyrfilm. Sådan en med rendyrkede helte, skruppelløse, overnaturlige skurke, monstre, magi og overtro. Mere udansk bliver det næsten ikke.

I De fortabte sjæles ø møder vi den 14-årige Lulu (Sara Langebæk Gaarmann), der netop er flyttet til den kedsomme flække, Broby, sammen med sin mor (Anette Støvlebæk) og lillebror Sylvester (Lucas Munk Billing). Lulu er en besværet, indelukket teenagepige, der flirter lidt vel rigeligt med det spirituelle, sørger man hendes mor. Men Lulu har alligevel fat i den lange ende, for snart er lillebror Sylvester besat af en vildfaren sjæl.

Sjælen tilhører en mand ved navn Herman, som vi i filmens indledning møder i København anno 1871 i skikkelse af Anders W. Berthelsen. Med til Broby fra 1871’s København er også kommet en såkaldt necromancer (Lars Mikkelsen), som Herman troede, at han var med til at slå ihjel i sin tid. Necromanceren er nu vendt tilbage for at få fingrende i en hemmelig logebog – hvis sider er spredt mellem en loges medlemmer – der kan give ham hidtil uset styrke. Han mangler kun Hermans sider. Men nu er det så ellers op til Lulu, Herman fanget i Sylvesters krop, nabodrengen Oliver (Lasse Borg) og Nikolaj Kopernikus småkedelige clairvoyant, Richard, at redde ikke alene Broby, men den ganske verden.

Rent produktionsmæssigt er De fortabte sjæles ø virkelig gennemført. Dystert flot, selvfølgelig, og – stort set – uden uinspirerende effektjageri blot for effekternes skyld. Særligt i de større overbliksbilleder skaber Nicolaj Arcel billeder, der æstetisk tåler sammenligning med større film i genren. Den grundlæggende historie finder fint balancen mellem at være opfindsom, uden at blive så kompliceret, at det kan være svært for det yngre publikum, som den sigter imod, at følge med. Men som filmen skrider frem, har den sværere ved at opretholde spændingen. Da først vi kender necromancerens agenda, så udvikler det sig til en ret forudsigelig kamp mellem det gode og det onde.

På skuespillerfronten gør Sara Langebæk Gaarman det i hovedrollen som Lulu et pænt stykke over hæderligt, men det er især Lukas Munk Billings fortolkning af ’voksen-mand-i-dreng’, der stjæler scenerne. Hans komplet tomme ansigt, mens han meget voksent udtrykker sig, er intet mindre end imponerende. Lasse Borgs Oliver skulle vist nok være trekløverets sjove islæt, men han gjorde ikke ret meget andet end at irritere undertegnede. Nikolaj Kopernikus er underligt kedelig, og det samme kan man egentlig sige om Lars Mikkelsens skure – men navne som Anders W. Berthelsen, Beate Bille og Anette Støvlebæk har fået skåret deres roller ned til et minimum.

De fortabte sjæles ø vil helt sikkert fortrylle børnene, underholde de fleste voksne, og absolut ingen kan fornægte, at filmen visuelt set er fremragende.

Der er en del godt ekstramateriale på DVD’en. Der er kommentarspor med instruktør Nikolaj Arcel, hovedrolleindehaver Sara Langebæk Gaarman og Jesper Nygaard Christensen, der er ansvarlig for de visuelle effekter. Der er et længere TV-indslag fra Filmens Verden, samt en række mindre, interessante fim om filmens tilblivelse. Desuden fraklippede scener og et par trailers.

Titel: De fortabte sjæles ø
Original Titel: De fortabte sjæles ø
Premieredato: 28. august 2007