De-Lovely

10. juni 2005 af Jeppe Krogh

De-Lovely billede

Denne film om Cole Porters liv swinger bare så godt at man ikke ønsker at den skal stoppe og Kevin Kline og Ashley Judd er begge strålende. Det er intelligent underholdning på højt plan.

Historien tager sin start i 20erne i Paris hvor Cole og hans senere kone Linda mødes til en nytårsfest, hvor Cole er hyret til at spille piano. Festdeltagerne hører kun henkastet efter og Porter og vennen Gerald lavet blot sjov ved klaveret. Jeg behøver ikke at sige, at Cole Porter liver gevaldigt op, da den smukke, fraskilte Linda træder ind af døren. De bliver gift og i starten er alt også fryd og gammen – på overfladen. Cole er en festløve og har mange interesser udover ægteskab, og udover kvinder. De to skal gå så igennem en masse opture og nedture gennem deres ægteskab, der også fører dem fra Paris til Venedig over Broadway og til Hollywood.

Instruktøren af De-Lovely hedder Irwin Winkler og er fra New York. Han er mest kendt som producent, men har også instrueret kendte film som The Net(1995) med Sandra Bullock og At First Sight(1999) med Val Kilmer og Mira Sorvino. Både som producer og instruktør er det værker af svingende karakter, som Irwin byder på og De-Lovely er blandt de gode.

Cole Porter var et musikalsk geni, der skrev en masse flotte og iørefaldende sange om især kærlighed og de kom tilsyneladende let til ham uanset om han var glad eller ked af det. Han var en festløve, der var til både kvinder og mænd og han følte at han måtte være ærlig overfor Linda. I en vigtig scene tidligt i deres ægteskab fortæller hun Cole at hun accepterer at han har andre interesser og at hun godt vidste det før de giftede sig.

De-Lovely er en musical og også en slags teaterforestilling. Sangene er uimodståelige og er naturlige i alle scenerne. Filmen bliver vist fra den gamle Cole Porters synsvinkel, der bliver besøgt at englen Gabriel, der er kommet for at tage ham med. Gabriel viser gamle Porter hans liv på en teaterscene og via en række flashbacks. Det er en interessant måde hvorpå man ser kontrasten på den unge Cole Porter og den gamle.

Den unge Porter var født til en masse penge og tjente yderligere en massevis selv med sine flotte og iørefaldende musikstykker. Han elskede sin hustru og elskede med sine mandlige elskere. Den gamle Cole Porter, der fik sit ben amputeret ved et uheld med en hest, var en bitter mand. Hans venner holdt stadig af ham, men han ville ikke have at de skulle se ham sådan og han ønskede ikke man gjorde noget ud af hans begravelse.

Filmen er helt i Coles ånd: uimodståelig, fejende flot musikalsk og meget underholdende. 5 stjerner ud af 6.

Ekstramaterialet er i logisk forlængelse af filmen. Der er fire gode, men korte feauturetter om to scener, musikken og om tilblivelsen af filmen. Der er hele to kommentarspor til filmen. Et med instruktøren og filmens stjerne, Kevin Kline, og et med instruktøren og manuskriptforfatteren. De er begge strålende og meget informative. Udover tilblivelsen af filmen hører man meget om Cole og deres erfaringer med det musikalske geni. Ekstramaterialet får 4 stjerner ud af 6.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
SF/Fox.

Titel: De-Lovely