For den danske instruktør Niels Arden Oplev var det formentlig den uhyre populære Millenium-trilogi om Lisbeth Salander (som Oplev instruerede første del af), der gav direkte adgang til en amerikansk produktion med internationalt stjerne-cast. Resultatet er en urealistisk gangsterhistorie, der drukner i løse ender.
Gådefulde billedstumper
Vi følger småskurken Victor (Colin Farrell), der tålmodigt forsøger at infiltrere bandelederen Alphonse (Terrence Howard) og hans slæng. De dræbte nemlig Victors familie. Victor dræber hævngerrigt bandemedlemmerne og efterlader gådefulde billedstumper på ligene.
I en parallelhistorie konfronteres Victor med sin skamferede genbo Beatrice (Noomi Rapace), der bor i højhuset lige over for ham. Gennem sit vindue har hun overværet Victor henrette en mand i sin lejlighed, og denne information bruger hun til at afpresse Victor til at jagte den spritbilist, der forårsagede vansiringen af hendes ansigt.
Utroværdige twist
To ensomme sjæle med hver deres morderiske agenda krydser hinandens spor, og utroværdige twist opstår.
Et par eksempler:
- Gangsterbossen Alphonse er hunderæd. Hans underordnede myrdes og han trues på livet. Han finder desuden aflytningsudstyr i sin telefon. Alligevel falder det ham aldrig ind at mistænke Victor (der er nyeste og meget passive medlem af gangstergruppen) eller i det mindste af aflytte hans telefon.
- Victor henretter en mand i sin lejlighed. Det opdager Beatrice. Og potentielt også de 117 andre beboere, der bor i højhuset overfor og kan stirre lige lukt ind i Victors hybel. Ikke nogen særlig snedig eller diskret gangsterstil.
Desuden kan Victor tilsyneladende uspoleret og problemfyldt vimse rundt med sin meterlange AK 47-riffel på tagene i New York – i dagslys – uden problemer.
Tager publikum useriøst
Et stærkt cast og et stort budget misbruges således på det groveste i en stilistisk nydelig men komplet urealistisk film, der ikke tager sit publikum særlig seriøst. Desuden afrundes herligheden med et karikeret genreskift, hvor der pludselig går rendyrket Rambo i en film, der indtil da har udgivet sig for at være en kryptisk og eftertænksom thriller.
Titlen Dead Man Down kunne meget symbolsk udtrykke Niels Arden Oplevs position i Hollywood efter denne misere. Desværre.