Dead Man Down

18. november 2013 af Ronnie Bisgaard Mortensen

Dead Man Down billede

Skandinavien møder Hollywood i intelligent hævnthriller

I 2006 slog han igennem i Danmark med det stærke drama Drømmen. I 2009 slog han så igennem i Skandinavien med filmatiseringen af Stieg Larssons Mænd der hader kvinder. Nu skriver vi 2013, og Niels Arden Oplev har med Dead Man Down nu forsøgt også at slå igennem på det internationale filmmarked. Det er der kommet en velspillet og glimrende thriller ud af.

Victor (Colin Farrell) er i gang med at infiltrere den nådesløse gangsterboss Alphonses(Terrence Howard) forbryderiske imperium, ene og alene med det formål at hævne sig over sin dræbte familie. Samtidig begynder Victor at mødes med den både psykiske og fysiske vansirede Beatrice (Noomi Rapace), som har sin egen personlige hævn agenda. Forviklingerne er mange, ingen er til at stole på, og det er måske ikke så nemt at få hævn som det ligetil virker.

Dead Man Down har fået meget forskellig kritik fra anmeldere og seere, og det er forståeligt, da det ikke er en film for alle. Forventer man en action hævnfilm ligesom Law Abiding Citizen vil man helt sikkert blive skuffet. Om Dead Man Down er blevet proklameret til at være et rendyrket actionbrag ved jeg ikke, men filmen er langt mere en thriller end en actionfilm. Dette er dog på ingen måde en dårlig ting. Oplev har formået at lave en rigtig stærk skildring af personlige hævnagendaer og i hovedrollerne spiller både Colin Farrell og Noomi Rapace fremragende. Farrell spiller den plagede og hævngerrige Victor, hvis familie er blevet ihjel, og Rapace spiller den vansirede Beatrice, som har været involveret i en trafikulykke. Det er især samspillet mellem de to plagede karakterer, der er med til at højne filmens niveau.

Faktisk er filmen noget mere anerledes end typiske Hollywoodfilm. Det er ret tydeligt, at vi har med en skandinavisk instruktør at gøre, for dialogen er i højsædet og tempoet er sat ned i forhold til så mange andre thrillers. Dette vil helt sikkert ikke falde i alles smag, men for mig fungerede det vildt godt, at der virkelig blev gjort noget ud af karakterudviklingen. Der bliver taget tid til at dvæle ved de triste stunder vores karakterer oplever, og det er med til, at vi forstår deres hævnmotiver. Der er dog også stadig masser af velkoreograferede actionseskvenser, hvor kun den sluttelige actionscene virker forhastet.

Efter sigende skulle Oplev faktisk have været ret utilfreds med optagelsen af filmen, som han mente, han ikke fik nok tid til, og heller ikke redigeringen var han tilfreds med. Heldigvis er filmen stadig en glimrende en af slagsen og noget mere anerledes end andre film. Hovedpersonerne er næsten antihelte, og vi oplever, at det at hævne sig og slå andre mennesker ihjel måske ikke er så ligetil.

Alt i alt er Dead Man Down en både god og velspillet film. De amerikanske stjerner leverer varen og dialogen er velskrevet og velovervejet. Tempoet er sat ned til fordel for en rigtig god og realistisk karakterudvikling. Så kan det godt være, at der i det store plot er nogle huller, men det gør ikke noget. Filmen formår på mange måder at sammensætte det bedste fra det skandinaviske og amerikanske filmmarked, og det er nok ikke sidste gang, vi ser Oplev instruere film ”over there”.

Der er intet ekstramateriale på Blu Ray’en.

Titel: Dead Man Down
Original Titel: Dead Man Down