December Boys

15. juni 2008 af Jesper Poulsen

December Boys billede

Et sammentømret venskab sættes på koalisionskurs...

December Boys er fortællingen om 4 drenges kummerlige opvækst på et børnehjem, men som ændres drastisk da de tilbydes et ferieophold i en afdæmpet lille by ved havet. De 4 drengeer bestemt ikke vant til begivenheder af så stor en art, så med forventningens glæde i højsædet går turen mod feriedestinationen. Her bliver de inlogeret hos en gammel søulk ved navn Bandy (Jack Thompson – Leatherheads, Star Wars II, The Good German) og hans kone. Drengene føler for første gang en frihedsfølelse og modnes i tråd med de muligheder og omgivelser som nu er deres hverdag. Drengene bliver hurtigt en afholdt del af det lille lokalsamfund. Her møder de bl.a: motorcyklisten Fearless som på disse kanter er kendt som en helt via sine dramatiske opvisninger. Teresa som er Fearless’ guddommeligt smukke kone. Shellback som er den lokale storfisker – altid på jagt efter Henry (som han kalder farvandets største fisk). Den unge pige Lucy, som specielt gruppens ”storebror”, kaldet Maps (Daniel Radcliffe – Harry Potter), finder interessant. Inden længe er det som om at drengene altid har været en fast bestanddel af det lille samfund.

Men ferier har det jo med at lakke mod enden. Og bedst som drengene forventer en snarlig afrejse, så får den yngste knægt i gruppen, kaldet Misty, nys om at Fearless og Teresa er barnløse og overvejer adoption. Med den viden skifter Misty karakter og bliver den høflige, venlige, elskelige type, i håb om at han vil blive den udvalgte. De 3 andre drenge mærker straks forandringen, og den sammentømrede enhed, brydes i en kamp drengene i mellem om at komme forrest i køen. Men bedst som drengene indbyrdes kæmper om parrets gunst, viser det sig at det lille samfund måske ikke helt er så ideelt som ved første øjekast. Løgne, svigt og hemmeligheder begynder at skumme op til overfladen...

December Boys er på sin vis en skøn fortælling om barneårenes hærdende vilje. Men når man spoler tiden godt 10 år tilbage og tænker på Æblemostreglementet som artsfælle, så er December Boys chanceløs. December Boys er såmænd blot en glimrende film, men kunne lige så godt ligne en ”The Movie” af en tv-serie som egner sig til eftermiddagssending på TV2 Charlie. Der mangler lige den sidste del nerve eller modgang, for at man er helt ombord. Karaktererne er retfærdigvis elskelige, men specielt for Daniel Radcliffe’s vedkommende, så er det svært at undgå imaginært at tildele ham et par runde briller og tryllestav samt en hvid ugle. Og så kan man jo altid diskutere om slutningen er lidt for cheasy, ved at man ser ”knægtene” i deres alderdom vende tilbage til deres feriested for at mindes samt udføre en sidste dåd. Filmen har herhjemme heller ikke fået den store opmærksomhed, selvom den som sådan burde være ”god nok” til at nå biograferne, som den trods alt har gjort i en del lande. Så måske coveret ikke lige fænger eller giver referencer, når du står i den lokale leje-biks. Men har du brug for en film som såvel ham som hende kan holde ud at se, så kan du roligt tage den med hjem. Her er ingen superhelte, biljagter eller lumre optrin, men ej heller ikke-progressive dialoger.

Rod Hardy har gjort et glimrende stykke arbejde på at få omsat Michael Noonans roman. Ved at holde sig til bogens fakta, styrer Hardy stilsikkert filmen i havn. At romanen så ikke er en sagnomspunden klassiker, er jo så ikke filmens skyld.

Ekstra materialet er af den sparsomme slags, i form af nogle ligegyldige forlængede scener.

Warner Bros..

Titel: December Boys