Streaming anmeldelse

Den Bedste Mand

6. november 2017 af Jesper Poulsen

Den Bedste Mand billede

Et værdigt og lunt portræt af bokseren, der nægtede at forlade ringen førend han havde den fulde respekt. En rigtig god film, der hylder danskheden...

Dansk boksning har fostret mange herlige personligheder og legender. Én af dem som står klarest er Jørgen ”Gamle” Hansen, som fik sit tilnavn grundet hans forholdsvis høje alder, da han egentlig boksede allerbedst. Filmen ”Den Bedste Mand” er dels en frit baseret portrætfilm om stålværftarbejderen, som også kunne lade næverne tale. Fyldt med en masse fakta, men også en række manuskriptfortolkninger for at få gjort filmen hyggelig og sjov. Egentlig kan man sige at der ikke er meget sjov i udsigt, da vi møder Jørgen og hans kone Hanne. Boksekarrieren synes at have toppet, det kniber med indtægterne og udsigten til at skulle gå fra hus og hjem hænger familien over hovedet. Tilmed bliver Jørgens børn drillet af de andre børn på skolen, hvor drillerierne går på at Jørgen efterhånden er et slapt ringvrag. Lettere bliver det ikke, da den berømte promotor Mogens Palle laver aftale med den unge Ayub Kalule fra Uganda, som tegner til at blive en stor bokser på sigt. Jørgen føler sig presset og lettere svigtet over at skulle spille andenviolin, og bedre bliver det ikke da Hanne rent faktisk har sagt ja til at huse Kalule i deres fælles hjem for at tjene en skilling til husholdningen (en sjov vinkel, men selve detaljen er en af flere fiktive postulater). Dog opstår der et helt særligt venskab mellem den aldrende bokser og den unge opkomling. Det er som om det nye input i dagligdagen får hanket op i Jørgen, som ender i en afgørende mesterskabskamp i Randers i 1979.

Fortællingen om Jørgen ”Gamle” Hansen er ren sportsnostalgi. Et eller andet sted er det ganske fortjent at vi på denne måde hylder vores helte, selvom det ikke er en skudsikker gengivelse af begivenhederne. Der er ingen tvivl om at humor og charme er doseret efter at få filmen til at have form som en ”feel-good”-film. Til alt held lykkes det også, og dermed går den sin ”forgænger” Sommeren ’92 i bedene. Elementer minder også om den løssluppenhed man finder i eksempelvis ”Dan Dream”, hvor det også er ukuelige fantaster, som bliver centrum for et anderledes projekt. Jørgen ”Gamle” Hansen besad også samme form for humor og selvironi, som ligger for dagen i filmen, så den er helt i hans ånd. Desværre husker han den dag i dag ikke så meget fra dengang, for virkelighedens Jørgen lever i dag et tilbagetrukket liv væk fra offentligheden, da demens har gjort et stort indhug i hans hukommelse.

Mikkel Boe Følsgaard (En Kongelig Affære, Under Sandet, De Standhaftige) leverer et kærligt og underholdende portræt af Jørgen, mens Lene Maria Christensen (Dræberne Fra Nibe, Arvingerne, Dicte) spiller hans kone Hanne, som uden tvivl er den der har bukserne på. I rollen som Mogens Palle ses Søren Malling (Forbrydelsen, Kapringen, Borgen) mens den nye dreng i klassen, Ayub Kalule, spilles af Arnold Oceng (Kærlighed Kender Ingen Grænser, The Good Lie, Victim). Et nærmest perfekt firkløver som formår at spille op til hinanden, så man får det maksimale ud af karaktererne. Dygtigt instrueret af Mikkel Serup (Klassefesten 2, Parterapi), som med denne titel har begået sin hidtil bedste film.

Man nyder hvert et øjeblik med disse letgenkendelige figurer og accepterer præmissen, selvom det atter skal gentages ikke beror på 100 % pålidelige hændelser. Resultatet er på alle måder vittigt og fornøjeligt, og det var da lige før at man sad og heppede på en 2’er… Den Bedste Mand er umiddelbart den bedste måde at anerkende en af dansk sports allerstørste navne. Jeg stikker filmen 4 drøje nyrehug, og det er altså ment positivt!

Titel: Den Bedste Mand
Original Titel: Den Bedste Mand
Premieredato: 16. oktober 2017
Instruktør: Mikkel Serup
Skuespillere: Mikkel Boe Følsgaard, Lene Maria Christensen, Arnold Oceng, Søren Malling, Ari Alexander, Kristian Fjord, Benjamin Kitter, Martin Greis, Marie Askehave, Mikkel Drewes Knudsen, Morten Hebsgaard
Spilletid: 90 min.
Selskab: Nordisk Film, Nimbus, 2017