Den Lyserøde Panter Springer Igen

27. maj 2006 af David Lund

Den Lyserøde Panter Springer Igen billede

Den Lyserøde Panters anden omgang er hyldet som værende den bedste, den slår måske ikke helt originalen, men den er stadig langt bedre end genindspilningen.

Opfølgeren til den originale Lyserøde Panter film var 12 år om at ramme biograferne, men den var den lange ventetid værd. Godt nok overgår fortsættelsen her ikke originalen, men den bibevarer stemningen og skruer hastigheden samt humoren op til et maksimum man ikke kan lade være med at underholde sig af. Plottet er naturligvis fuldstændig sekundært i slapstick komedier som denne, og bihistorierne virker til dels også en del mere interessante, men det vigtigste er humoren og Peter Sellers, og begge disse er i topklasse.

Juvelen Den Lyserøde Panter er endnu engang blevet stjålet fra et museum i Lugash, og den eneste ledetråde er Fantomets handske. Den vanvittige inspektør Jacques Clouseau er netop blevet suspenderet, men bliver kaldt tilbage på jobbet og forfremmet så han kan lede efterforskningen, da han var den sidste der fandt juvelen. Sir Charles Lytton (også kendt som Fantomet) er selv meget interesseret i dagen, da det ikke var ham der stjal Den Lyserøde Panter.

Den Lyserøde Panter Springer Igen lægger ud med en af de bedste åbninger i filmhistorien, der overgår alle tyverier set før og siden i diverse James Bond og Mission: Impossible film. Med det sagt siger det næsten sig selv at filmen ikke rummer diversitet og dybde nok til at holde interessen igennem alle filmens 113 minutter, men den holder stadig og vil sagtens kunne blive set gentagne gange hvis blot man er fan af slapstickens gudfader, Peter Sellers.

Peter Sellers er blandt 60’erne og 70’ernes største komedieikon, nok mest kendt fra Den Lyserøde Panter serie samt klassikeren Dr. Strangelove. I Den Lyserøde Panter Springer Igen prøver han ikke på noget dissideret nyt, men han holder stadig tempoet oppe i filmen, og viser mest i hans gentagne slagsmål med kammeraten Cato, at han er kongen over genren. Christopher Plummer overtager her David Nivens rolle som Fantomet, og er ligeså en fantastisk nuanceret og interessant skuespiller i filmen. Han virker yngre, mere charmerende og til dels mere erfaren end David Niven, men alligevel formår han ikke at holde karakteren ligeså frisk som David Niven. Dog har han klart været det rette valg til rollen.

Blake Edwards er skaberen af Den Lyserøde Panter, og han instruere da også denne film i serien. Med åbningssekvensen samt animationssekvenserne har han skabt noget som mange instruktører siden har set op til, og han har bestemt flair for komediegenren ved at blæse alt op i ekstremer. Han har også instrueret andre klassikere som The Party og Victor/Victoria og selvom dette måske langtfra er hans bedste film, har han klart brugt meget tid på at gøre den helt rigtig, og den har også overlevet over 30 år nu.

Den Lyserøde Panter Springer Igen er kendetegnet ved Peter Sellers, slapstick og Den Lyserøde Panter, kan du lide den ene af disse 3 begreber, har du også bare at holde øje med resten. Filmens udgivelse kommer nok i forbindelse med den nye mindre vellykkede Lyserøde Panter film, så når du står og har lyst til lidt komedie i Blockbuster, så vælg hellere denne end genindspilningen, for den fungerer på alle de planer som genindspilningen kun forsøger på.

Filmen her er blevet udgivet i en Anamorphic Widescreen version der giver den det bedste billede til dato, derimod er der ikke lagt noget ekstramateriale på, hvilket er utrolig syndt, da der sikkert ligger masser af morsomheder og gemmer sig i arkiverne.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
Universal
Pictures