Den perfekte mission

14. september 2004 af Morten Pedersen

Den perfekte mission billede

Den perfekte mission” er action uden så mange dikkedarer, fine overraskelser og godkendte skuespillerpræstationer. Et kig værd.

”Den perfekte mission” er ikke en titel mange vil nikke genkendende til, og distributøren af filmen har da også i bedste markedsføringsstil prøvet at sælge produktet ved at sætte et stort billede af Ryan Reynolds på coveret i håb om noget genkendelsens glæde.
Fair nok, men ”Den perfekte mission” behøves egentligt ikke blikfang, for det er en ganske glimrende film, der ikke giver sig ud for mere end hvad den er – hurtig actionunderholdning, flere gange bedre end den tilsvarende amerikanske metervare fra samme genre.

Filmen er seværdig først og fremmest i form af sit gode plot. De tre venner, Kevin, Samantha og Rob har dannet en lille klub, der går ud på at gennemtænke og opstille geniale røverier, dog uden at udføre dem i praksis. Klubbens teorier bliver dog til virkelighed, da en af deres ideer bliver opfanget af gangsteren Leo, som har stor held med at følge klubbens plan. Det værste er dog, at Leo samtidig kan give de tre venner skylden, da de jo har lavet planen – og med det som pressionsmiddel tvinger han dem til at planlægge et kæmpekup.

Så kommer der ellers fart over feltet, for klubben er alt andet end uopfindsomme, og deres ideer får ofte selv Mission Impossible til at ligne barnemad. Leo sætter tommeskruerne på, politiet stiller nærgående spørgsmål, og klubbens sammenhold bliver sat på prøve, da Robs fascination af Leo lige så stille truer med at ødelægge alt. Finalen er en rigtig overraskelse, fuldstændig uigennemskuelig og sætter et flot punktum på en lavbudget film, der virkelig formår at levere varen.

Trioen består af gode skuespillere, de er godt castet og rigtigt intenst bliver det, når Kevin og Samathas måske kommende forhold skal bekæmpe vennen Robs svig. Eneste svaghed er nok Leo (spillet af David Suchet), som ikke ser så farlig ud, som han måske burde. Men det kan altså også godt være fordi, at jeg hele tiden ser ham som Hercule Poirot med det velplejede moustache, kækt i færd med at løse atter et Agatha Christie mysterium.

Filmen mister aldrig pusten og omvendt bliver det heller aldrig hverken overdrevent eller overskruet, netop fordi man ikke slår større brød op, end man kan bage, og her kunne mange filmskabere lære noget, nemlig begrænsningens ædle kunst. ”Den perfekte mission” vinder aldrig nogle Oscars, men er også kun sat i vandet for at vise god underholdning, når action/thriller genren er bedst, og det lykkedes til fulde.

Titel: Den perfekte mission
Original Titel: Foolproof
Premieredato: 28. juli 2004