Den Usynlige Kvinde

14. marts 2015 af Jesper Poulsen

Den Usynlige Kvinde billede

Bag skriverierne gemte sig en uro...

Hvis du ud fra titlen går og tror at ”Den Usynlige Kvinde” er en gyserfilm, så må du tro om. Den kunne vel sagtens ikke komme meget længere væk fra horror-genren, for i stedet er der tale om et historisk drama om den verdensberømte forfatter Charles Dickens, spillet af Ralph Fiennes (Den Engelske Patient, The Grand Budapest Hotel).

På det tidspunkt vi møder Dickens i filmen er hans popularitet høj. Han vader i succes og lovprises overalt hvor han færdes. Dog er der bag hjemmets vægge ikke lutter lykke. Dickens føler ikke længere noget kærlighed til hans kone Cathrine, hvilket er problematisk i forhold til hans status som forbillede for masserne. Han har derimod et godt øje til skuespiller Frances Ternans datter, den unge Nelly. Frances er desuden bekymret for sin datters fremtid, da hun også ernærer sig som skuespiller, men ikke besidder samme talent som hendes søskende. Derfor ser Frances en god mulighed i at lade Nelly komme tættere på Dickens. Nelly er ganske fascineret af Dickens skriverier og begærer også hans person, men da Nelly finder ud af hvilket maskespil der er sat op, for at folk ikke skal kende til hendes og Charles’ forhold, bliver hun tvivlende på hvor ægte tingene er. ”Den Usynlige Kvinde” er et stort anlagt drama om en side af Dickens som man umiddelbart har været uvidende om. Men den er så sandelig også et drama om kærlighed, længsel og sorg – og i sidste ende kunsten at acceptere tingenes tilstand.

Nelly spilles formidabelt af Felicity Jones, som leverer på lige så fængslende niveau som den aktuelle ”Teorien Om Alting”. Hun formåede i høj grad at stjæle billedet som Stephen Hawkins’ kone, selvom det var Eddie Redmayne som løb med opmærksomheden i sin Oscar-vindende rolle som den sygdomsplagede tænker. I ”Den Usynlige Kvinde” er der god til at fortælle historien om de omstændigheder der førte Charles og Nelly sammen, og langsomt lykkes det igen Jones at brænde igennem og lade Fiennes’ Dickens være Dickens. Filmen har høstet stor publicity ved at deltage på filmfestivallerne i Toronto, New York, Telluride og London, og så fik den sig også en Oscar-nominering for Bedste Kostume ved uddelingen i 2014. Herhjemme er den stort set ukendt, og først nu dukker den altså op som en mulig investering til din hjemmebiograf.

Kristin Scott Thomas (Hestehviskeren, Only God Forgives) spiller Frances Ternan, som vogter over sine døtre som en rigtig hønemor. I de lidt mindre roller ses navne som Tom Hollander (Pirates Of The Caribbean) og Michelle Fairley (Game Of Thrones). Manuskriptet er udarbejdet af den dygtige Abi Morgan som også har titler som ”Jernladyen” og ”Shame” på sit cv. Men roserne må i sidste ende tilfalde Ralph Fiennes. Ikke kun på grund af hans skuespilspræstation, men så sandelig også fordi han har instrueret så grundigt og stilsikkert et værk. Det er en flot præstation at komme så godt rundt i krogene for at præcisere hvilke dilemmaer som Dickens og Nelly har stået over for. Resultatet at blevet et vedkommende periodedrama.

Udgivelsen indeholder intet bonusmateriale.

Mis. Label.

Titel: Den Usynlige Kvinde