Der var engang en dreng der fik en lillesøster med vinger.

20. oktober 2006 af Henrik Andersen

Der var engang en dreng der fik en lillesøster med vinger. billede

Wikke og Rasmussen er tilbage i topform, med en familiefilm der vanen tro er fyldt til randen med dejligt musik. Man bliver helt glad i bøtten, af at lytte det dette dejlige soundtrack.

Der var engang en dreng der hed Kalle. Kalle har fået en lillesøster. Hun er helt almindelig – lige bortset fra, at hun har vinger – eller: hudlapper, hudlapper, hudlapper – som Karin fra Kommunen og Fødselslægen kalder dem. Og sådan nogle kan man ikke gå rundt med. De skal væk med det samme – eller i hvert fald lige om et øjeblik. Men Kalle ved bedre. Han har nemlig set Lille flyve. Det er der dog ikke nogen, som tror på, og en dag tager mor og far modstræbende af sted til de dygtige folk på Plastic Palace for at få Lille opereret, så hun kan blive en helt almindelig pige. Men Kalle er fast besluttet på at redde hende. Sammen med Smartyboy cykler han af sted, og undervejs møder han den usædvanligt uheldige Alf, som har boet alene i sin fars autoværksted hele sit liv. Sammen drager de af sted i Alfs store Cadillac i et kapløb med tiden.

Producer-, instruktør-, manuskriptforfatter- og spiller-duoen Michael Wikke (46 år) og Steen Rasmussen (56 år) mødte hinanden på DR tilbage i 1983 og grundlagde allerede året efter produktionsselskabet Græsted Film & Fjernsyn. Sammen har de stået bag noget af det bedste og mest nyskabende danske tv underholdning nogensinde - "Robin Hat & Jagten på den forsvundne hat", "Ronnie Rosé si’r helt go’ nat", "Sonny Soufflé Chok show" og "Tonny Toupé Show". Derudover har de lavet spillefilmene "Russian Pizza Blues" fra 1992, "Hannibal & Jerry" fra 1997, "Motello" fra 1998 og "Flyvende farmor" fra 2001. Og glemmes må heller ikke deres Tv-filmen Se dagens lys, efter svend Åge Madsens Roman.

Musik og sang er og forbliver en vigtig ingrediens for Wikke & Rasmussen. Deres Grammy-vindene soundtrack udgivelse fra »Hannibal og Jerry«, som bl.a. indeholdt landeplagen »Brug dit hjerte som telefon«, solgte op mod 30.000 eksemplarer, mens soundtracket til »Flyvende farmor« med bl.a. »Du er så smuk med havet som baggrund« modtog en Robert for Årets Musik.

På Soundtracket til deres nyeste film eventyr: Der var engang en dreng der fik en lillesøster med vinger, har Wikke og Rasmussen igen stået for det meste af musikken. De formår altid, at få en stor del af den livsglæde og optimisme de begge udstråler med i deres musik. Således bliver man også så dejlig glad og i godt humør, når man lytter til dette soundtrack, der som altid i en Wikke og Rasmussen produktion indeholder en blandet landhandel af professionelle sangere og skuespillere.

Trackliste:

01: Anne-Grethe Bjarup Riis/Anders W. Berthelsen - Jeg Vil Ha’ En Baby

02: Kaya Brüel/Troels Lyby – Kom Ud

03: Peter Frödin – BabyBent

04: Daimi Gentle/Trine Dyrholm/Jytte Abildstrøm – Pandekagesangen

05: Pandekage shuffle

06: Syv Smukke Mænd – Hey Hey Hyv

07: Caroline Henderson/Nicolas Bro – Et Kys Med Vinger

08: Wikke & Rasmussen – Plastic Fantastic

09: Score: Intro – Brevet – Flyvetema - Kalle Lille – Alf - Køretur med Alf – Stormen - Lilles Tema

10: Bonustrack: Caroline Henderson – Et Kys Med Vinger

Et sikkert hit fra denne udgivelse må være nummeret med Anne-Grethe Bjarup Riis/Anders W. Berthelsen : Jeg Vil Ha’ En Baby. Det rammer plet og kan næsten ikke undgå at blive en landeplage. Poul Halberg har stået for musikken og Wikke og Rasmussen har skrevet teksten. Nummeret emmer af glad og forløsende pop langt væk i en eventyr hverdag hvor alle farver er skarpt trukket op og drømmen om en lille ny i familien er alt over skyggende. Eller som der synges i sangen:

” Jeg tror jeg ville blive lykkelig, hvis vi får en lille pige der dufter af vanille, så bliver vi en rigtig familie.”

Et andet nummer der må fremhæves er BabyBent. Musikken er af Bossy Bo og O.J. og Wikke og Rasmussen står bag teksten der fremføres af Peter Frödin.

” Alt til børn, kom og slå til Sø’ren. Du bliver som barn igen når du komme rind af døren. Navnet er BabyBent, Jeg hedder faktisk Jørn og jeg har alt til børn. ”

Man kan blive ved med at fremhæve den ene sang efter den anden på dette dejlige soundtrack, men den sidste jeg vil nævne er Pandekagesangen hvor musikken er af Bossy Bo og O.J. Sangen bliver fremført af Daimi Gentle, Trine Dyrholm og vores allesammens flyvende farmor Jytte Abildstrøm. Dejligt at hører 3 så skønne kvinder fremføre en Wikke / Rasmussen tekst.

Soundtracket til Der var engang en dreng der fik en lillesøster med vinger, kan varmt anbefales, og hvis man har været inde og se filmen, er det vel nærmest et must. For sangene hænger ved, lang tid efter man har forladt biografens mørke. Wikke og Rasmussen har igen på deres egne helt specielle og dejligt naive og smukke måde skabt et univers hvor sang, musik og billeder går op i en højere enhed. Man kan simpelthen ikke lade være med at gå og nynne disse dejlig poppede sange og hvorfor skulle man egenteligt også lade være med det, når de nu er så skønne. Jeg er sikker på, at man også om ti år vil kunne smile, når man hører eksempelvis, Jeg vil ha en baby. Ligesom Wikke og Rasmussens andre udødelige klassikere heller aldrig går af mode har sangene fra deres nyeste film allerede printet sig ind i folks underbevidsthed og bliver lageret der sammen med : En stor familie, Holbæk sangen, Voldsom Volvo, Brug dit hjerte som telefon og de mange andre store hits de har bedrevet igennem deres frugtbare samarbejde. De skriver tidløse tekster og filmuniverser, og derfor kan man betingningsløst holde af dem, og deres på engang skæve og populære facon.

Soundtracket til Der var engang en dreng der fik en lillesøster med vinger, er uden sammenligning årets familie musik udgivelse, der sprutter af livsglæde og velproducerede sange. Wikke og Rasmussen har gjort det igen.

Soundtracket er venligst udlånt af Copenhagen Records.

Titel: Der var engang en dreng der fik en lillesøster med vinger.
Original Titel: Der var engang en dreng der fik en lillesøster med vinger.