Destroyer handler om den kvindelig politibetjent (Nicole Kidman) Erin Bell, der som ung var undercoveragent i det californiske bandemiljø. Det havde skæbnesvangre konsekvenser for både hende selv og dem tæt på hende. Mange år senere dukker bandens leder op og Erin må på egen hånd finde de tilbageværende medlemmer og indlede en indædt kamp for gøre bod. Hun tvinges gennem fortidens synder og må stå ansigt til ansigt med indre dæmoner i processen.
I stil med den populære serie True Detectives blandes nutid og fortid sammen og Bell skildres som både ung og gammel. Det er Nicole Kidman der spiller Bell og hun er bl.a. Golden-Globe nomineret for rollen og har fået stor ros på filmfestivaler for sin præstation.
Erin Bell er en markant anderledes rolle end vi har set Nicole Kidman i før, og hun gør det godt. Man forstår de nomineringer rollen har høstet, og der er potentiale til en klassisk oscarnominering for en helt igennem selvdestruktiv og velspillet lidende karakter.
Det er Karyn Kusama, der også står bag gyseren The Invitation og sportsdramaet Girlfight, der har instrueret Destroyer. Hun har ønsker at skildre mørke sider i mennesket der leder til selvdestruktion og undersøge det enkelte individs evne til at sabotere sig selv.
Og det lykkes, det er en intenst destruktiv kamp Erin Bell er ude på. Hvor man som publikum kunne ønske at hun slap fortiden og vendte om, bliver hun ved og viser tydeligt at det er grådighed og fornægtelse der har ledt til hvor filmen starter.
Men på trods af velspillede roller, er Destroyer en lidt rodet omgang, der efterlader tvivl om rækkefølgen af begivenheder. Det er således ikke helt klart hvornår vi er i filmens nutid, får en baggrundshistorie fortalt, eller glider retur til nutiden. Og det er en skam, for det påvirker indtrykket.
Det er en interessant film og skuespillet fejler ikke noget. Det er dog svært at få sympati med vores helte, og selvom Nicole Kidman gør det godt som Erin på vej mod kanten, er der ikke meget variation. Det bliver desværre til 2 lange timers lidelse, hvor følelsen af uklar historie står i vejen for helhedsoplevelsen.