Filmen burde hedde ”Den erotiske mand”, for det er det mandlige seksualiserende blik på kvinden der dyrkes fra først til sidst.
Men selv da vil titlen næppe være dækkende, for den tragiske tone der meget hurtigt slås an bliver kun mere og mere tydelig: den aldrende instruktør søger at genopleve fortidens erotiske oplevelser. Det sker ved en række castings af unge, smukke kvinder forskellige eksotiske steder i verden. Instruktøren Leth iscenesætter sin egen erotiske nostalgi gennem en række kvinder han intet forhold har til og uden selv at optræde i det iscenesatte heller ikke via stand in. Leths suveræne iagttager/tilskuer som vi kender den fra utallige fremragende film reduceres her nærmest til voyeur. Det gør lidt ondt at opleve.
Leth er heldigvis ikke blind for det tragikomiske i situationen, tydeligst i de scener hvor han giver kvinderne stjerner efter det indtryk en samtale og en prøvefilming efterlader. Leth er begejstret hver gang og er ude af stand til at vælge blandt kvinderne. Og må med et skævt smil indrømme miseren.
Det mest ærgerlige ved filmen er imidlertid, at Leths definition af det erotiske er den snæverst mulige, nemlig de smukke kvinders seksuelle udstråling når de poserer som regel mere eller mindre afklædte. Det er svært at få øje på den egentlige erotik: ´sanselig kærlighed, der bygger på andet end seksuelle impulser´ (Den Store Danske).
Ironisk er det, at når Leth efter så mange film hvor det erotiske spiller en væsentlig og så meget større rolle end her, endelig som kronen på værket giver sig ud i helt og holdent at koncentrere sig om det, reduceres det til smukke billeder af unge afklædte kvinder taget af en eminent fotograf med sans for det mandlige seksuelle blik. Det er lidt lidt Leth, lidt for let Leth, eller for at være helt præcis det er for lidt Leth Leth.
Ekstramaterialet består af undervandsoptagelser af en nøgen skønhed i poolen, og en erotisk woodoo-session. Størst indtryk gør imidlertid optagelserne fra Leths ruin af et hus umiddelbart efter jordskælvkatastrofen på Haiti januar 2010.
Filmen er venligst stillet til rådighed af Nordisk Film.