Det Sidste Brev Fra Din Elsker

12. august 2021 af Maria Bjerregaard

Det Sidste Brev Fra Din Elsker  billede

”Det sidste brev fra din elsker” får muligvis alle de romantiske sjæle til at græde, imens resten af os synes det bliver lige lovligt for sødt.

Det har været nogle store år for romantiske filmatiseringer af bøger. Nicholas Sparks har haft stor succes med hans filmatiseringer af ” The Notebook”, ”The Lucky One” og ”Dear John”. Imens har den kvindelige forfatter Jojo Moyes har succes med hendes bog ”Me Before You” og nu kommer hendes seneste filmatisering ”Det sidste brev fra din elsker”. Derfor må det siges, at romantik fortsat er populært i blandt sit publikum.

Vi følger her en dobbeltkærlighedshistorie fortalt gennem to forskellige tidsperioder. I Frankrigs 60’er møder Jennifer Stirling ( Shaileen Woodley) den charmerende og karismatiske udenrigskorrespondent Anthony O’Hare ( Callum Turner) og de starter en hed affære, selvom Jennifer er gift med den rige og magtfulde Laurence ( Joe Alwyn). I nutidens London finder den unge journalist Ellie ( Felicity Jones) en række kærlighedsbreve og bliver opslugt i at finde frem til disse elskende fra fortiden.

Shaileen Woodley forsøger ihærdigt at slippe væk fra sit teenagebillede. Et billede hun har skabt fra sine roller i sci-fi franchisen ”Divergent” og tåreperseren ”En flænge i himlen”. Hun gør det også godt, som den rige overklassefrue, selvom hele karakterens hukommelsestabet virker lidt ligegyldigt. Hvilken kvinde ville heller ikke falde pladask for den flotte Callum Turner, der har det hele. Britisk accent, charmerende udstråling og smukke øjne. Det er ikke svært at se kemien i en tid, hvor affærer næsten var helt umuligt. Især når det kommer til at skulle forlade en magtfuld mand, der til dagligt er kold og kynisk.

Filmen forsøger at skelne forskellighederne i blandt fortiden og nutiden romance. Dengang I 60’erne skulle der gives breve i postkasser, hvorpå man ivrig skulle vente på at se, om modtageren havde modtaget brevet og beskeden. I nutiden sender Ellie blot en besked eller mail til sin afviste elsker. Og får man intet svar, kan personen jo se, om vedkommende har læst beskeden.

Det er et romantisk drama. Især for Jennifer og Anthony, hvis kærlighed virker umuligt, men ligesom mange andre kærlighedshistorie, bliver det hele også meget forudsigeligt. Det er naturligvis dejligt, at budskabet om, kærlighed aldrig er for sent bliver dyrket, men behøver det være så forceret? Der er intet originalt ved hverken historien eller budskabet, men hvis man er til en vaskeægte romantisk fortælling – så skal man naturligvis se ”Det sidste brev fra din elsker”.

”Det sidste brev fra din elsker” byder på drama og sukkersød romantik. Shaileen Woodley og Felicity Jones repræsenterer fint kvinder fra forskellige tidsperioder, men det hele bliver lidt for forceret og man sidder tilbage med lidt for meget romantiserende sødme.

Titel: Det Sidste Brev Fra Din Elsker
Original Titel: The Last Letter from Your Lover
Premieredato: 12. august 2021