Det Store Nøddekup 2

20. august 2018 af Peter Kruse Dam Jensen

Det Store Nøddekup 2 billede

Den godhjertede præmis bliver ødelagt af en middelmådig historie og et udmattende, hyperaktivt tempo.

Historien om den usandsynlige, lille helt er efterhånden en af de mest benyttede i tegne - og animationsfilm. Pixar's "Ratatouille" er måske det mest oplagte eksempel, hvor en rotte ønsker mere end noget andet at blive kok. Disney har flere af denne slags, men fornyeligt er den film, der springer mest i øjnene "Zootopia", hvor en kanin drømmer om at blive politibetjent i en verden domineret af rovdyr. Generelt set er specielt Disney gode til at hylde de små underdogs i samfundet. Det noget mindre produktionsselskab, ToonBox Entertainment, ville dog også være med på den vogn, og derfor lancerede de i 2014 filmen "Det Store Nøddekup" (eng. "The Nut Job"), som dog langt fra var en succes. Dennes 2'er, "Det Store Nøddekup 2" forsøger at prædike en godhjertet historie om sammenhold og værdsættelse af naturen, men desværre ender det i noget af en fortællemæssig rodebunke.

Stort forråd
Egernet Vilfred lever det søde liv sammen med resten af sine gnaver-venner i en lukket nøddebutik, som de overtog i første film. Mad er der nok af, måske endda for meget, og overfloden begynder så småt at tage overhånd. Den skeptiske Annie forsøger at få overtalt gnaverne at deres fråseri svækker deres naturlige instinkter, men først da nøddebutikken eksploderer, indser resten af flokken, at luksus ikke altid er lig med lykke. Da byens pengegriske og ondsindede borgmester planlægger at forvandle gnavernes gamle hjem, en park midt i byen, til en forlystelsespark, må gnaverne stå sammen for at sætte en stopper for de kapitalistiske planer.

Middelmådig
Filmens helt store problem er velsagtens, at den har problemer med at være sjov. Det er ganske få gange, at man trækker længe på smilebåndet, fordi tempoet både er så anstrengt og hakkende. Enkelte gange bliver der gentaget nogle temmelig usjove jokes omkring visse karakterers vægt, hvilket i længden bliver lidt irriterende, specielt når der er tale om en film, der også skal appellere til børn. Historien har egentlig, som nævnt, et fint præmis med fokus på beskyttelse af naturen, men desværre er den alt for middelmådig og klodset udført. Nogle gange virker historien alt for overfladisk, og andre gange bliver den for tydeligt moraliserende.

Teknisk glimrende
Karaktererne er også for flade til at man gider interessere sig for dem, og baggrundshistorierne fungerer aldrig som andet end fyld. Rent teknisk er filmen dog glimrende. Naturligvis er vi ikke i Disney/Pixar-ligaen, men mindre kan bestemt også gøre det. Dyrene er ekstremt nuttede, og omverden i filmen er yderst farverig og flot designet. Dertil skal der ikke lyde nogen kritik herfra.

Dog hæver "Det Store Nøddekup 2" sig aldrig op på et højere niveau end middelmådig, og derfor lander den også på en middelmådig karakter.

Titel: Det Store Nøddekup 2
Original Titel: The Nut Job 2: Nutty by Nature