Domino

25. december 2005 af Kasper Warrer Krogager

Domino billede

Keira Knightley som bad girl i halv autentisk film om dusørjægeren Domino Harvey.

"Based on a true story....sort of" sådan lyder starten på "Domino" som er en sand person og er bygget over hende, men ikke det hele i filmen er sandt.
Domino Harvey (Keira Knighley) var datter af skuespiller Lawrence Harvey og fotomodellen Sophie Wynn. Domino kunne sådan set få alt det hun ville have, men det interesserede hende ikke. Faren Lawrence Harvey døde da Domino var 8 år gammel. I et tamt forsøg på at ændre Domino sender moderen hende på kostskole. Men det ændrer ikke Dominos syn på tingene. I en kort periode er Domino dog model, lige indtil hun tilfældigvis støder på jobbet som dusørjæger i LA som hun slet ikke kan modstå.
Domino finder det som hun har manglet i teamet som efterhånden bliver hendes familie, som består af den tidligere straffefange Ed Mosbey (Mickey Rourke), Choco (Edgar Ramirez) der i al hemmelighed er vild med Domino og Alf ( Riswan Abbasi) som elsker farlige sprængstoffer. De 4 er den mest succesfulde dusørjægerteam. Derfor bliver de kontaktet af Tv- produceren Mark Heiss (Christopher Walken) og hans assistent Kimmie (Mena Suvari) tilbyder Domino og hendes Crew at blive tv-stjerner i et nyt realityshow ”The Bounty Squad” hvor værtene består af de 2 tidligere Beverly Hills 90210 stjerner Ian Ziering og Brian Austin Green (spiller sig selv).
Deres arbejdsgiver Claremont Wiliams III (Delroy Lindo) har pengeproblemer. Claremonts kæreste Lateesha (Mo´Nique), deres datter, barnebarn og Lateesha`s 2 kusiner Lashandra (Macy Gray) og Lashindra (Shondrella Avery) er alle involveret. Claremont laver derfor en plan som skal forhindre hans økonomiske ruin. Hans plan går i vasken og nu står Domino og hendes team overfor mafian, en FBI undersøgelse ledet af Taryn Miles (Lucy Liu), nogle studerende som ikke aner hva de er rodet ind i, samt en bande kaldet ”White Trash”.
- de er på vej ind i deres hidtil største sag…

Selvom Tony Scott har lavet geniale film så ryger Domino ikke helt derop hvor de andre ligger. Der er på et tidspunkt hvor det hele tiden klipper i filmen og der bliver gentaget den samme sætning ”Heads you win, Tails you Die” rent ud sagt en ”pain in the ass” og billederne er nogle gange i filmen sløret, ikke særlig sjovt at se på.
Han rammer dog rigtig godt med selve action og volden i filmen, blev også forundret over visse tidspunkter i filmen hvor han skruer tiden tilbage og ændrer tingene i filmen, tommelfingeren op der. Tony Scott har instrueret, "Top Gun", "Beverly Hills Cop 2" "Days of Thunder", "Last Boy Scout", "Crimson Tide" "The Fan", "Enemy of the State" og "Man on Fire"

I filmes hovedroller ses Keira Knightley (Bend it like Beckham, Pirates of the Caribbean, King Arthur og Love Actually) som Domino Harvey.
Mickey Rourke (9½ uge, Barfly, Angel Heart, Diner, Year of the Dragon og senest har han været med i Tony Scotts ”Man on Fire og i Frank Millers og Robert Rodriguez ”Sin City” som den store brutale Marv )spiller den hårdkogte Ed Mosby der er lederen i gruppen, Edgar Ramirez som står overfor sin Hollywood debut i denne film, han har ellers medvirket i ”El Don” (The Boss), ”La Hora Cero” (The Magic Hour) ”21 Grams” og ”Punto Y Raya” som blev Oscar nomineret for bedste udenlandske film i 2004.

Mickey Rourke er jo som født ind i rollen som den hårde Ed, han har så også haft mange af de slags roller. Keira Knightley klarer den også meget godt, det der er et minus er hendes accent den passer ikke ind i filmen overhovedet, den er mere irriterende at høre på end interessant. Edgar Ramirez spiller den såkaldte sexede Latino, der var ingen problemer med at tale engelsk for han snakker nu mere sit eget sprog end det. Man kan virkelig mærke den følelse og energi der er i gruppen, godt samspil og skuespil.

Det skal dog siges at filmen ikke er for sarte sjæle da der er nogle voldelige scener i filmen og at den rigtige Domino Harvey døde i sit hjem den 27 juni 2005. Hun vises også til allersidst i filmen.

Domino never failed to surprise or inspire me over the last 12 years . She was a free spirit like no other I have ever known.
- Tony Scott.

Titel: Domino