Dreams by the Sea

27. februar 2018 af Peter Kruse Dam Jensen

Dreams by the Sea billede

Færøske Sakaris Stórá leverer en smuk, inderlig og poetisk spillefilmsdebut med "Dreams by the Sea", der med sin hårde og upolerede realisme, viser hvor hårdt det kan være for unge mennesker at finde sig selv i et lille og klaustrofobisk samfund.

16-årige Ester lever, sammen med sin overreligiøse forældre, et stille og ensformigt liv i en lille isoleret by på Færøerne. En dag, da Ester er i søndagsskole, møder hun Ragna, en jævnaldrene pige, der netop er flyttet til den samme by sammen med sin 8-årige lillebror og sin alkoholiserede mor. Esters nysgerrighed og eventyrlyst drager hende tæt på Ragna, der lige præcis er det som Ester har ledt efter. To komplette modsætninger mødes, men de har dog alligevel en vigtig ting til fælles. Deres brændende ønske om at slippe væk fra øerne og afvige fra deres tilsyneladende fastlagte skæbner. De bliver hurtigt gode veninder, og sammen knytter de et sjæleligt bånd som de, igennem al deres modstand, kan holde fast i.

Utroligt vedkommende
"Dreams by the Sea" eller "Dreymar við havið" er en stor triumf for færøsk film. Ikke alene er den utroligt vedkommende, men den er også narrativt medrivende fra første minut. Ragna er afgjort filmens mest interessante karakter. Hun er kvinden i huset og bestyrer den lille burgerbar, der næsten ikke har nogle kunder, da den alkoholiserede mor ikke er i stand til at hjælpe til. Ragna tager sig også af lillebroderen, lærer ham at læse og hun klarer de huslige pligter selv. Familien bliver set ned på af byens indbyggere, undtagen af Ester, der ser på Ragna uden de primitive fordomme. Filmens hovedtema ligger åbenlyst i titlen selv. Ragna, der drømmer sig væk fra sin barske hverdag, hvor hun må afklæde og hjælpe sin påvirkede mor i bad, og Ester, der drømmer sig væk fra de konservative forældre, der tvinger deres trosretning ned over hende, som en stram spændetrøje.

To lysende talenter
De to hovedrolleindehavere Juliett Nattestad og Helena Heðinsdóttir, som henholdsvis spiller Ester og Ragna, er to blændende talenter, og deres troværdighed i specielt de følelsesmæssigt stærke scener er faktisk flere niveauer over end hvad majoriteten af danske unge skuespillere præsterer nu om dage. Forhåbentlig åbner denne film døren til nogle spændende karrierer for dem. Man kunne i øvrigt sagtens have ønsket sig en længere film, for historiens potentiale er indiskutabelt til meget mere end de små 80 minutter som filmen varer. For selvom pigerne i filmen vil slippe væk fra deres aktuelle verden, er den nu dejlig for os som passivt publikum at blive suget med ind i. Filmen giver, til trods for sine alvorlige emner, en dejlig ro som nærmest virker terapeutisk, og som naturligvis står i dyb kontrast med den danske hverdag, hvor vi har skruet tempoet alt for højt op. Måske er græsset ikke altid grønnere på den anden side, som specielt Ester går og tror?

Forhåbentlig den første af mange færøske film
Sakaris Stórá og fotograf Virginie Surdej har også filmet Færøerne på en ren og smuk facon, så den underskønne natur konstant står fast i baggrunden, som en form for observerende og almægtig biperson i fortællingen. I øvrigt er det produktionsselskabet, Adomeit Film, der står bag filmen, som også producerede nogle af sidste års mest originale film i form af bl.a. "Wolf and Sheep" og "At Elske Pia".

"Dreams by the Sea" er forhåbentlig den første af mange færøske film, som rammer et internationalt publikum, for ligesom vores islandske brødre, har Færøerne en masse uforløst og spændende filmisk potentiale og talent, som må og skal forløses.

Titel: Dreams by the Sea
Original Titel: Dreymar við havið
Premieredato: 27. februar 2018