Anime-genren har igennem mange år opnået stor international succes, til trods for at genren bedre er kendt som japansk animation med mange kulturelle forskelle og indtryk. Dette skyldes ikke mindst instruktør og animator, Hayao Miyazaki, som har skabt en banebrydende vej for disse magiske fortællinger. Nu er det så kommet til formodeligt hans sidste film ”Drengen & Hejren”, som i den grad også stiller krav til sit publikum.
Den unge dreng Mahito mister sin mor i en tragisk brand under 2.verdenskrig. Derfor beslutter faren sig for at flytte dem ud på landet, hvor faren sågar også har fundet sig en ny kone, Natsuko – en, som ligner hans mor på en prik. Ude på landet bliver Mahito tiltrukket af en grå hejre, der også begynder at tale til ham, og leder Mahito ind i en mystisk, men interessant fantasiverden. Det er nu op til Mahito at redde hans nye mor og finde en vej igennem denne verden.
Igennem de næste 2 timer forkæler Miyazaki os med smuk animation. Det er en meget, meget smuk film – også selvom anime-genren ikke er ens kop te, så kan man ikke komme udenom, at dette er en fryd for øjet. Dog er det også en fryd for sanserne, og Miyazaki stiller også krav om, at publikum holder tungen lige i munden. Der er nemlig intet, der bliver overforklaret, gennemarbejdet eller analyseret, men det er op til publikum selv at tage med på denne episke rejse.
Ligesom de fleste af hans andre film, har Miyazaki en stor forkærlighed for at flyve. Det bunder sikkert fra hans egen barndom, som filmen også er inspireret fra, hvor 2.verdenskrig buldrede løst, og man måtte indstille en fantasiverden for at forholde sig bedre til verdens kaos. Præcis dette er nogle af de helt store temaer i ”Drengen & Hejren”. Hejren kan næsten ses som en direkte refleksion i Mahito, som fortsat kæmper med sorg og en benægtelse, men igennem film må indse, at han bliver nød til at acceptere det kaotiske for at komme videre i livet.
Fantasien er magisk, men derfor betyder det ikke, at den ligger fjernt fra den virkelige verden. Miyazaki er nemlig mester i, at få både sociale og samfundskritiske temaer igennem hans film. Bl.a. en af hans mest anerkendte film ”Chihiro & Heksene”, som var et opråb til vores grådige menneskelige adfærd samt en hyldest til japansk kultur og dens respekt. De fleste af Miyazakis film skal anses på et stort tematisk og metaforisk plan – ellers bliver man helt forvirret over de mange fantasielementer. Det er dog netop dette, som gør ham til en dygtig og følsom instruktør.
Stilheden bliver bevaret – når der selvfølgelig er tid til det. Det er så forfriskende i forhold til andre animationsfilm, hvor der bare er fart over felten. Miyazaki er dog ikke bange for at tage pauser og stilheder, hvor publikum også får mulighed for at trække vejret. Der er så meget ro i denne film til trods for en kaotisk fantasiverden. Samtidig formås der også at være en smuk balance imellem de surrealistiske med en god og solid humor, som også letter på humøret og filmens stemningen.
”Drengen & Hejren” er et smukt, storslået og episk afsluttet kapitel på Hayao Miyazakis imponerende karriere. Filmen mangler intet af Miyazakis magi, og det er netop derfor, vi igennem mange år har elsket hans film. Det er en kæmpe rejse igennem selvaccept og forsøge at finde vejen frem i en kaotisk verden. Selvom man muligvis ikke er den største fan af genren, skal man ikke fravælge filmen, der både formår at få smuk animation kombineret med en magisk fortælling. Det er en forrygende afslutning af en af tidens største instruktører.