Dyrene i Cirkus

5. oktober 2006 af Steffen Damkjær Moestrup

Dyrene i Cirkus billede

En udgivelse der giver sig masser af tid til at komme om bag scenen og ikke mindst tæt på i de mange veltilrettelagte dyrenumre.

Efter titlerne ”Dyrene i Zoo” og ”Dyrene på Bondegården” er tiden nu kommet til et kig ind til dyrene i cirkus – vel og mærke det traditionsrige Cirkus Dannebrog. Og der er tale om et grundigt kig. Filmen er knap to timer lang og indeholder kun indslag med 6 forskellige dyr. Det gør, at der er tid til at komme godt rundt om det enkelte dyr og ikke mindst følge domptøren, der typisk også har en masse andre opgaver end selve cirkusnummeret.

Det er fint, at filmen følger domptøren gennem hele sæsonen. Så får man nemlig et indtryk af cirkuslivet som helhed og ikke bare det glamourøse aftenshow. Der er ingen tvivl om, at det er hårdt arbejde. Gede-domptøren må også rense hove og slæbe foder. Søløve-artisten Stephen må skure gulv, sminke sig og slæbe søløverne med hen til det storcenter, hvor cirkuset skal optræde den dag. Det er et fint behind-the-scenes kig, som nok også vil interesse målgruppen, som vel primært er børn fra 3 år og op. Desværre hæmmes filmen flere steder af, at der bliver talt meget tysk, hvilket jeg tror kan få flere børn til at falde fra. Martin Keller, som er kendt fra Naturpatruljen, kommenterer og oversætter. Det gør han rimeligt. Kellers stemme er dog noget staccato-præget, og han bliver aldrig så nærværende som Sebastian Klein er det i ”Dyrene i Zoo”.

Set i et langt hug bliver ”Dyrene i Cirkus” noget ensformig, men vælger man et dyr i ny og næ, er det fin underholdning for de mindste og de lidt ældre.

BONUSMATERIALE:
(sammenlagt 6 minutter)

I ”Cirkus Brandbilen” hører vi, hvordan et cirkus er nærmest selvforsynende – og endog har sin egen brandbil. Et fint lille virkelighedsbillede fra Cirkus. ”Victoria efter skoletid” byder på en eftermiddag sammen med cirkusbarnet Victoria, der efter skoletid passer sine heste. De skal fodres, trænes og plejes. Unægtelig en noget anderledes barndom, som dog ikke i filmen portrætteres som andet end ganske hyggelig. I ”Dyr der prutter” får vi fornøjelsen af 30 sekunders pruttende elefanter og heste.

Intet prangende ekstramateriale men det er jo heller ikke det, en udgivelse som ”Dyrene i Cirkus” skal vurderes på. Teknisk set er udgivelsen helt i orden. Kameraarbejdet er okay, farverne står fint og redigeringen virker ret præcist. Samlet set får udgivelsen derfor * * * *

Star Video.

Titel: Dyrene i Cirkus
Original Titel: Dyrene i Cirkus