Eagle Eye

3. oktober 2008 af Christian Arhoff Andersen

Eagle Eye billede

Vil folk frygte teknologi efter Eagle Eye som folk frygtede hajer efter Spielbergs Jaws?

”Eagle Eye” er sidste skud på Hollywood stammen. Ide af Steven Spielberg, produceret af manuskriptforfatterne bag ”Transformers” og med den nye stjerne Shia LaBeouf i hovedrollen. Filmen burde være en sikker succes, alligevel er den det ikke helt, da der er mange problemer med filmens manuskript. Dog sørger instruktør D.J. Caruso(Disturbia) for at tingene foregår så hurtigt og intenst, at hvis man ikke tænker dybere over filmens plot, sagtens kan nyde filmen som et tosset og underholdende action thriller.

Shia LaBeouf er Jerry Shaw. En underachever af rang, men ikke særlig stolt af det. Jerry har altid stået i skyggen af sin tvillingebror Ethan, der altid har udmærket sig skolemæssigt, imens at Jerry er droppet ud af Princeton, og har klaret sig med forskellige småjobs forskellige steder. Pludselig en dag da Jerry kommer hjem fra sit arbejde, finder han sin lejlighed fyldt med forskellige kasser, med professionelle våben, granater, poser med ammonium nitrat og andre terrorist relaterede produkter. En ukendt person ringer med det samme Jerry op og fortæller at politiet vil ankomme til hans lejlighed i løbet af 30 sekunder og at han må flygte fra sin lejlighed for at undslippe. Et andet sted i USA ringer Rachel Hollomans(Michelle Monaghan) telefon også. Stemmen i telefonen siger at hendes søns tog vil blive afsporet, med mindre at hun tager en Porsche der holder om hjørnet og afventer instruktioner.

Således begynder ”Eagle Eye” og allerede da traileren udkom, fik den fanboys verden over til at juble over at en Hollywood triller endelig så spændende ud. Alle de fremragende ting ved ”Eagle Eye” stopper dog hurtigt. Den start ide, eller åbning er så god at du kan tage historien hvorhen du vil, og det vil tilsyneladende virke spændende. Desværre fortsætter ”Eagle Eye” ikke de gode tendenser og jo mere Jerry, Rachel og publikum finder ud af, jo flere halvskidte plot ideer viser sig. Spielbergs ide om teknologisk terror, og at vi i vores moderne verden kan ses af hvem der vil, via mobiltelefoner og trafikkameraer, er god, men det er tydeligt at de resterende folk involveret i produktionen ikke har været i stand til at fylde resten af filmen ud med ligeså gode ideer. Desuden er D.J. Caruso tydeligvis uerfaren når det kommer til action, og ”Eagle Eye” tager prisen for den dårligst skudte biljagt nogensinde. Det er simpelthen ikke muligt at se hvem der kører hvilken bil og hvor de er på vej hen. Alt i alt er ”Eagle Eye” nok mere en sommer action film end en thriller, og det er måske der problemet ligger. Filmen ser i sine trailers simpelthen for god ud, til at man ikke kan være andet end lidt skuffet når man forlader biografen.

”Eagle Eye” virkede langt bedre og smartere end den egentlig er i sine trailers, tv-spots osv. og det er måske filmens problem. Hvis den havde repræsenteret sig som tosset sjov ala ”Transformers” ville meget kunne tilgives. Den vil dog helt sikkert genvinde en del ved andet gennemsyn, og er helt sikkert underholdene, bare en del mere overfladisk end som så.

Titel: Eagle Eye
Original Titel: Eagle Eye
Premieredato: 3. oktober 2008