Edge Of Winter

21. november 2016 af David Lund

Edge Of Winter billede

En thriller der sagtens kunne have været bedre med blot få justeringer.

Det er i mine øjne altid prisværdige, når en film vægter stemning over indhold. For vi kan ligeså godt indse det - genrefilm har utrolig sjældent meget mere at byde på end lige netop det. Nutidens thrillers og gysere vil dog ofte hellere føre sit publikum bag lyset, og overraske med et fuldkomment uforudsigeligt plot twist, der ofte gør gensyn med filmen til en tam oplevelse. Derfor er det rart, når en film skralder fedtet af, og fokuserer på essensen af genrefilm. Med dette sagt lykkedes det naturligvis ikke altid, at opretholde denne stemning, for der skal stadig troværdighed til.

Bradley (Tom Holland) på 15 og Caleb (Percy Hynes White) på 12 er produkter af en skilsmisse. De bor hos deres mor, men når hun en dag finder en ny kæreste, og tager på ferie med ham, overlades de til deres far Elliot (Joel Kinnaman), som tager chancen dem med på en tur. Da de bliver strandet i en hytte under en snestorm, begynder tingene for alvor dog at gå galt.

“Edge Of Winter” er en film, der virkelig gerne vil opbygge en stemning. Den snegler sig afsted med langsommelige scener og passager imens grufulde toner sættes ind. Problemet er karakterernes troværdighed. Børnene har givetvis været igennem en del, men deres reduktion til arrige små teenage stereotyper, lægger låg på filmens dybde. Værst af alt er dog Elliots udvikling. Det er svært at sige, om der faktisk er en udvikling, eller om han hele tiden har været sådan, men den ødelagte mand bliver aldrig forklaret, og de eksplosive scener i klimakset ender mere grinagtige end spændende. Forklaringerne er i hvert fald noget søgte. Det er virkelig ærgerligt, for filmens fundament kunne sagtens være udgangspunkt for en velfungerende thriller, der virkelig kryber under huden på en.

Dette er instruktøren Rob Connellys debutfilm, og havde han haft et stærkere manuskript, ville han måske have været et navn at holde øje med. Han er nemlig ikke håbløs med at iscenesætte stemninger, men uden det fornødne manuskriptarbejde, vil han nok drukne i mængden, inden han får afmærket sit territorium på den filmiske himmel. Trækplastret er dog Tom Holland, der spiller den ældre af de to drenge. Han har nemlig fået rollen som den nye Spider-Man. Skuespillet både fra ham og Joel Kinnaman er da også helt i orden, men når karaktererne fremstår som udefinerede i forvejen, kræver det mere af skuespillerne at tillægge dem værdier, end tilfældet er her.

Ekstramateriale - 1/6

Der er intet ekstramateriale på denne udgivelse.

Universal Pictures.