Election

18. februar 2007 af David Lund

Election billede

The Godfather i Hong Kong udgave. En underholdende og medrivende tur fra start til slut.

Endnu en Johnnie To film har ramt det danske DVD-marked, og denne gang er det en af de bedre. To har siden 80’erne sørget for action i Hong Kong, selvom det først er de seneste 10 år, han har fået skabt en stor international interesse. Med Election har To skabt en ny Godfather-film blot i Hong Kongs triade miljø og med et plot centreret omkring valget af den næste leder af Wo Shing Society - den ældste af Hong Kongs triader. For at simplificere det er en triade en organisation af kriminelle virksomheder, præcis på samme måde som vi kender det fra 20’erne og 30’ernes USA. Under dette valg står kampen mellem den etablerede og traditionelle kandidat Lok og den voldelige samt unge kandidat Big D. Efter en masse bestikkelse og magtkampe, beslutter de fleste sig for Lok, men politiet er lige i hælende på triaden, og Big D er ikke tilfreds med et nej.

Som sagt læner Election sig meget op af den første The Godfather film, og der drages paralleller ikke kun i historien, men enkelte scener virker som taget ud af The Godfather, og omskrevet til gavn for Election. Det fungerer dog, da filmen holder The Godfather i stor respekt, og aldrig formår at direkte plagiere denne. Som typisk for film af denne genre er persongalleriet enormt og forvirrende, de første 20 minutter er man et stort spørgsmålstegn, da man bliver introduceret for mange navne, men ikke helt får styr på deres status. Når filmen så langsomt begynder at samle sig, har man mange mindeværdige scener til gode. Disse er alt fra sort-humoristiske til blot direkte opfindsomme og voldelige. Den sorte humor er dog meget gennemgående; en mand der spiser en ske samt en mand der bliver banket med en træstub, indtil angriberen finder ud af via mobiltelefon, at denne mand er på hans side, er meget typiske eksempler på filmens grove humor. Election er en fremragende skildring af Hong Kongs undergrundsmiljø, selvom realismen bliver tilsidesat for de kunstneriske friheder.

Skuespillerne er stort set den samme håndfuld som Johnnie To altid bruger. Simon Yam (Wake Of Death, Breaking News, Lara Croft Tomb Raider: The Cradle Of Life) som Lok underspiller sin rolle for filmens eget bedste, og Yam er generelt meget troværdig som triadebossen uden familieidealer. Tony Leung Ka Fai (Dumplings, Golden Chicken) som Big D. er manisk og påtrængende i sin rolle, og først i slutningen ser vi flere sider af den ellers irriterende karakter. Suet Lam (Breaking News, PTU) som den store og gamle triadeboss er også nævneværdig; han er så fantastisk overlegen og tilbagelænet at han står for en god portion af de underspillede sjove scener.

Samlet set er Election en film for enhver med den mindste smule interesse i Hong Kong film, triaderne eller blot gangsterfilm hvilket betyder, at den appellerer til et bredt publikum. Filmen er selvfølgelig ikke det mesterværk dens inspiration The Godfather er, men den formår alligevel at bringe noget nyt til en velkendt og efterhånden overbrugt genre. Med en kort og intens spilletid med ganske få pusterum, formår filmen at fastholde sit publikum fra start til slut. De få steder den fejler, kan derfor let tilgives, og selvom mange emner bliver forhastet sprunget over, sidder man til sidst med en god fornemmelse af, at ganske enkelt have set en god film. Det skal lige nævnes, at der allerede er lavet en fortsættelse til denne film.

Et Making Of program på 7 minutter og en trailer er alt det ekstramateriale det er blevet til. Making Of programmet giver stort set intet indblik i produktionen, og en række interviews, et kommentarspor og måske en håndfuld slettede scener ville have krydret en del på det. 2 ud af 6 mulige stjerner til det.

PAN Vision.

Titel: Election
Original Titel: Hak Se Wui