Elle

10. september 2017 af Jesper Skovlund

Elle billede

Vold, perverteret seksualitet, succesfuldt erhvervsliv, computerspil, afstumpethed og mangel på empati mennesker imellem samles kongenialt i Hupperts præstation.

Der har sådan set aldrig manglet sex og vold i hollandske Paul Verhoevens film – tænk fx på ”Tyrkisk konfekt” (-73), ”Robocop” (-87), ”Iskoldt begær” (-92) og ”Starship Troopers” (-97). Og vel sælger sex og vold billetter men at kalde Verhoevens film for ren spekulation er at undervurdere hans oevre- både hans europæiske og hollywoodske film. Det forhold bliver man ikke mindst klar over, når man ser hans seneste værk ”Elle”.

Sex og vold provokerer næppe længere i sig selv i dag men i rette sammenhæng gør det. Det ved Verhoeven. I ”Elle” finder man provokationen i at den benhårde, selvstændige forretningskvinde Michèle Leblanc ikke kunne drømme om at gå til politiet efter at hun har været udsat for en voldsom voldtægt i eget hjem. Tværtimod passer hun fint sit lederjob i tiden efter voldtægten og fortæller endda uanfægtet om den ved indledningen til en middag på restaurant med vennerne.

Vi konfronteres således fra start af filmen med en kvindelig hovedperson som vi frygtelig gerne vil holde af – men det er unægtelig svært når hun ikke viser nævneværdige følelser og man endda bliver mere og mere overbevist om at hun på sin vis nød voldtægten. Et lag af seksuel perversion hos hovedpersonen bliver tydeligt i filmen; det næres både af den måde hun er optagethed af hvem der voldtog hende på, af de vulgære spilprodukter hun producerer i sit firma og af den måde hun behandler sine nærmeste på. Michéle har en fortid som ikke skal røbes her, men i bedste verhoevenske stil er den frygtelig voldsom og danner en særdeles levende baggrund for hovedpersonens gøren og laden.

Instruktøren spiller oplagt på genrefilmens konventioner. Det er en thriller med chokeffekter, katte, storm og klaprende vinduer i natten, kvinde alene i stort hus, venlige mennesker der måske er knap så venlige osv. Ja, det er lige før man føler sig på sikker grund – altså i filmens verden – men med Verhoven og Huppert banker virkeligheden altid på efterfølgende.

Med en virtuos skuespiller som Isabelle Huppert i hovedrollen er instruktøren sikret en skræmmende overbevisende gestaltning af Michéle. Instruktøren hører ikke til de subtile i sit udtryk og Huppert spiller med. Vold, perverteret seksualitet, succesfuldt erhvervsliv, computerspil, afstumpethed og mangel på empati mennesker imellem samles kongenialt i Hupperts præstation og bliver et anfægtende udsagn fra instruktøren om tingenes tilstand i dag. Hovedpersonen får sin form for hævn – mens vi som tilskuere sidder tilbage og ved ikke om vi skal le eller græde. Er hun den frigjorte, stærke kvinde eller er hun på sin vis en perverteret (?) udgave af manden? Under alle omstændigheder går hun lige derude iblandt os, skal vi tro Verhoeven.

Ekstramaterialet på DVD-en består af ”Celebrating an Icon: AFI´s tribute to Isabelle Huppert” og af ”A Tale of Empowerment: Making ”Elle””.

Universal Pictures.

Titel: Elle