Elsk Mig Igen

16. maj 2012 af Daniel Pilgaard

Elsk Mig Igen billede

Når kærlighedsfilm kræver kaffe frem for kleenex

Livet kan være uretfærdigt, ubarmhjertigt og utroligt. Ja, nogle menneskers liv kan simpelthen være dybt dramatiske, og enhver dramatisk livsfortælling om ulykkelig kærlighed, skriger blot efter at blive filmatiseret. Elsk mig Igen er en af disse fortællinger. En fortælling der nærmest er helt usandsynlig, alligevel sandfærdig og så alligevel falder helt til jorden.

Paige (Rachel McAdams) og Leo (Cahinng Tatum) er nygifte, stadig dybt forelskede og lever harmonisk sammen i Chicago. Han er den cool afslappede fyr med skjorten ud over bukserne og ejer af et lydstudie. Hun er den hippe kunststuderende, der står på randen af et stort gennembrud med sine skulturværker. Livet er skønt, men lykken er som bekendt lunefuld.

En kold snefuld aften indtræffer ulykken, en lastvogn brager ind i det unge pars bil. Leo klarer sig med lidt skrammer, Paige ender i koma. Efter kort tid vågner Paige op på hosptalet, konfus og hjerneskadet uden den mindste form for erindring om Leo. De sidste fem år er pist borte for hende. De sidste erindringer er, at hun bor i det konservative overklassehjem med mor og far, studerer jura på universitet og er forlovet med Jeremy. Hun vågner op og er sin diamentrale modsætning til sit nutidige Jeg fra før skæbneulykken.

Leo er ulykkelig og frustreret, og hans verden ramler helt sammen, da forældrene, som han aldrig har mødt, står ved deres datters side på hospitalet. I fem år har Paige slået hånden af sin familie og sin fortid. Noget er sket i fortiden, en fortid Paige ikke husker, og som forældrene nu ser deres snit til at udnytte for at få deres datter tilbage i folden, langt væk fra Leo og det bohemeagtige liv i Chicago. Leo må nu tage kampen op mod forældrene, og en verden han ikke hører hjemme i, imens han desperat må genvinde sit livs kærligheds hjerte. Men hvad nu hvis hun aldrig genvinder sin hukommelse?

Det er den helt store melodramatiske skænefortælling vi er ude i her. Det kan godt være, det er en sand historie, og stakkels de virkelige mennesker, der oplevede det her, men lyder handlingen som en kliche? Ja! Så er det fordi det virkelig er en kliche af de helt store. Hukommelsestab er efterhånden en af de mest tyndslidte ideer i romantiske fortællinger. Fra altid uheldige Kelly Taylor i Beverly Hills 902010 til de utallige håbløse romantiske tv-film, eller som i den komiske genre med ’50 first dates’.

Elsk mig Igen føles med sine 104 minutter da også mest som en tv-film eller et alt for langt afsnit af en dårlig serie. Rachel McAdams spiller mere irriterende end troværdig. Selv de store skuespillere Jessica Lange og Sam Neil som Paiges kyniske forældre gør hverken fra eller til. Når filmen til tider fungere skal æren tildeles Channing Tatum, som spiller overbevisende som den ulykkelige Leo. Lidt hjælper det dog. Man hverken griner eller græder, filmen er blottet for humor.

Mest besynderligt og utroværdigt er det dog, at Paige fra den ene dag til den anden er tilbage i en kreds af venner, hun i fem år har givet fingeren og helt undgået. For det er bare vildt fedt at deres hjerneskadede veninde er tilbage og har glemt hvorfor hun hadede dem og deres overfladiske livsstil?

Utroværdig, uromantisk, uoriginal og på alle måder en film, hvor sidste salgsdato for længst er overskredet.

Titel: Elsk Mig Igen
Original Titel: The Vow