En Ubekvem Sandhed

29. marts 2007 af Per Juul Poulsen

En Ubekvem Sandhed billede

Tidligere vicepræsident Al Gore tegner og fortæller om verdens undergang, nu med opdaterede facts!

Filmen kommer, selvfølgelig, pakket i papcover, hvorpå det tydeligt fremgår at emballagen er fremstillet af 100% genanvendt genbrugsmateriale. Så er stilen lissom lagt.

En mand står på en scene og fortæller om miljøproblemer og hvordan disse problemer bliver overset gang på gang. Så simpelt kunne man ridse handlingen i En Ubekvem Sandhed op. Så det er nok ikke dét plot der har gjort at filmen gang på gang er blevet debatteret overalt i medier, på seminarer, i internationale forskningsblade og ved middagsborde i det meste af den vestlige verden?

Man kan med rette sige at En Ubekvem Sandhed er en foredragsfilm. Men den er også en dokumentarfilm. Først og fremmest er det et foredrag som Tidligere Vicepræsident Al Gore har rejst (og stadig rejser) jorden rundt med, temaet er klimaforandringer. Der er så indblandet små vignetter af "bag om manden" film fra Gore-farmen, hvor Al Gore voksede op, der er filmklip af hvordan han rejser rundt i verden og holder foredrag, networker og skaber ny interesse for klimaet. En vigtig mand med en vigtig mission.

Ekstramaterialet består blandt andet af en Bag Om Filmen - film, en musikvideo med Melissa Etheridge, der har lavet en sang specielt til filmen, og så de vigtigste ekstra-features på DVDen: Al Gores opdatering af de facts der er i filmen, samt de to dokumentarspor fra instruktør David Guggenheim og producerne Laurie David, Laurence Bender, Scott Z. Burns og Lesley Chilcott.

Al Gore´s fact-opdatering er med til at underbygge vigtigheden af det budskab han forsøger at udbrede, og samtidig indskærper det hvor vigtigt det er at handle før det er for sent. Der er siden filmen kom sket en del gennembrud indenfor klimaforskning og disse forklares på samme pædagogiske måde som i filmen, denne gang bygget op som en interviewsession med en anonym interviewer.

Kommentarsporene er hver især gode og underholdende. Instruktøren beretter levende om oplevelsen at arbejde med Al Gore og instruktørens egne tanker med filmen. Producernes kommentarer drejer sig ligeledes om at arbejde med Al Gore og deres oplevelse af manden bag foredraget. Alt dette kunne måske synes lidt meget, og måske er det lige på kanten til hype, men det virker faktisk fornuftigt i sammenhængen.

Kommentarsporene er nemlig med til at give os mere viden om den mand der står og fortæller os sandheden, og hvis ikke vi kender manden, kan vi jo heller ikke tage stilling til om vi vil tro på ham! Der gives et indtryk af en mand der er meget rolig, nede på jorden, rasende intellegent og frem for alt aldrig sover og altid arbejder. Måske et helgenbillede, men på den anden side har manden jo klaret at arbejde sig så tæt på et præsidentskab som det er muligt, uden helt at få det.

Filmen giver et klart og letforståeligt billede af et budskab fortalt af en passioneret mand. Ekstramaterialet lader os komme tættere på manden, og der igennem måske tættere på sandheden.

Og det er en start for os alle.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Paramount Home Entertainment I/S.