Entourage - Sæson 1

3. september 2006 af David Lund

Entourage - Sæson 1 billede

En fiktiv historie om en flok venner, der går fra de barske gader i Queens til de glitrende gader i Hollywood.

Entourage er en HBO-serie der har høstet en masse gode anmeldelser og fået en uventet stor succes. For at give et kort referat, handler serien om 4 gode venner fra Queens, hvoraf den ene, Vincent Chase, netop er blevet en stor Hollywood stjerne. Eric Murphy har taget pladsen som hans manager, men når man ikke ved meget om branchen, skal man være beredt på, at alle prøver at overtage ens plads. Johnny Drama er Vincents ældre bror, der har haft nogle roller i en masse serier, men nu har det lidt svært med at komme ordentligt i gang igen. Turtle er en sjov lille fyr, der ingen problemer har med, at nyde sin vens succes, og få så meget ud af det som muligt. De alle kæmper for Vincent og deres egen fremtid, selvom Vincent egentlig virker ret kold og ligeglad med hvad fremtiden bringer, hvilket ofte gør situationen endnu værre, specielt for Eric som har problemer nok med at lære branchen at kende, og kunne få det hele til at fungere med Vincents rapkæftede og hårdkogte agent, Ari.

Jeg må indrømme at jeg efter havde læst plottet, virkelig ikke havde regnet med en særlig interessant oplevelse. Hver gang jeg ser et program om Hollywood, om det så er skandaler og intriger eller forhold og berømmelse, er jeg ved at blive kedet ihjel. Entourage tog mig dog med bukserne nede, og jeg så hele sæsonens 8 afsnit på 4 timer i rap. Imens Entourage måske ikke er verdens mest originale serie, virker den uendeligt underholdende og realistisk på samme tid. Den er meget jordbunden, og selvom stort set alle afsnit indeholder elementer af sex, stoffer og rock n’ roll er karaktererne skide gode og interessante. Det er netop en karakter-serie vi snakker om her, for plottet er ikke det mest dybsindige, men vi kan relatere til alle hovedpersonerne, og de er helt på samme niveau som os selv. De har en fortid som helt normale mennesker, og de farer forvildet rundt i en verden de aldrig vil passe 100 % ind i, og netop dette er showets stærke side. De ellers tvivlsomme moraler er tilsidesat for spas og sjov, og for en gang skyld er jeg glad for dette. Vi kan meget nemmere forholde os til en serie, der viser hvordan vi selv ville have opført os i de situationer, seriens karakterer bliver smidt ud i, i forhold til en serie med dybsindigt og artistisk indblik i Hollywoods mørke sider.

Entourage er løst (og jeg mener løst) baseret på Mark Wahlbergs karriere, og han er endda også executive producer på serien. Entourage er dog skabt af Doug Ellin, og dette er hans første egentlige hit, selvom han bestemt har potentialet til at lave flere. Larry Charles der før har skrevet ting i Seinfeld er ligeså rekrutteret til Entourage, og det kan man uden tvivl mærke. Efter seriens startsekvens var jeg meget nervøs for instruktionen. Den har en klipning der ligner noget fra Saw-filmene, samt et tamt tema jeg allerede har glemt. Alt dette ser man heldigvis intet til under nogle af første sæsons 8 episoder, da der derefter er klippet på traditionel manér, uden nogle kunstige forsøg på at gøre selve instruktionen cool og smart. Musikken er ligeså helt fin udover temaet, og inkluderer de største hits for tiden placeret i et velfungerende sammenhæng. Entourage er som sagt en HBO-serie, så man skal være beredt på ligefrem dialog, en god portion humor, nøgenhed og en masse hash. Sådan er branchen, og sådan er showet. Forvent også en bunke cameos fra skuespillere som Val Kilmer, Larry David, Scarlett Johansson, Luke Wilson og Gary Busey.

Skuespillerniveauet er generelt ret højt i serien, og man kan mærke, at hovedpersonerne er blevet rystet godt sammen inden og under optagelserne. Jeg anser stadig seriens egentlige hovedperson som værende Eric, han er den der er nemmest at relatere til, og en fyr vi følger mere i medgang og modgang end nogen af de andre. Rollen er blevet skrevet til Kevin Connolly, ikke en fyr vi kender meget til herhjemme, men han var et mindre hit i dramaserien First Years i USA. Ikke desto mindre gør han et fremragende job, og spiller sin rolle med flair for sympati og entusiasme. Kevin Dillon er Matt Dillons bror, som heller ikke har haft den store kommercielle succes. Han er dog ligeså forrygende som den indspiste og morsomme fyr, Johnny Drama. Jeremy Piven er blevet nomineret til en Golden Globe og har vundet en Emmy for sin rolle som Ari. Piven kender du sikkert fra film som Judgment Night, Old School, Kiss The Girls og lignende. Jeg har altid følt, at han er ekstremt undervurderet som skuespiller, så det er rart at han endelig bliver belønnet, og så endda for hans måske bedste rolle til dato. Den sidste skuespiller jeg lige vil skrive lidt om er Adrian Grenier, som du nok bedst husker fra Britney Spears’ You Drive Me Crazy musikvideo. Han er faktisk seriens eneste skuffelse, med det sagt er han på ingen måde direkte dårlig, da han er utroligt charmerende, men han overspiller ofte sin rolle, og er slet ikke på niveau med de andre.

Entourage er en serie for folk der leder efter noget friskt, sjovt og let fordøjeligt. Serien greb mig med sin letsindighed og realisme, og jeg må nok erkende at jeg ikke har været så henrykt over en serie siden My Name Is Earl og Curb Your Enthusiasm. Det er intet mesterværk, men Entourage er skåret efter den helt rigtige opskrift på underholdning, og det er skam ikke til at kimse af.

Ekstramaterialet består af kommentarspor af Doug Ellin og Larry Charles på 3 episoder, samt et making of program på 10 minutter. Programmet er skam sjovt, og giver et fint, men lille, indblik i seriens skabelse samt hvad der foregår bag kulisserne. Kommentarsporerne går en smule mere i dybden, og især Larry Charles er en nydelse at høre på. Selvfølgelig kunne man savne en del mere i ekstramaterialet, men vi må håbe det kommer i de næste par sæsoner. 4 stjerner ud af 6 mulige til det der er i denne omgang, og jeg glæder mig allerede til den næste.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
Warner Bros..

Titel: Entourage