Eric Clapton - Sessions For Robert J. (CD & DVD)

14. marts 2005 af Michael Panduro

Eric Clapton - Sessions For Robert J. (CD & DVD) billede

Afslappet, men lettere ligegyldig kompagnon til Claptons hyldest til Robert Johnson

Det var lidt af en åbenbaring for mange da Eric Clapton sidste år udgav ”Me and Mr. Johnson”, en hyldestplade til Robert Johnson. Mange vidste ikke hvem Mr. Johnson var, og i den henseende har udgivelsen da virket efter hensigten. Robert Johnson, der er en af blues-musikkens vigtigste grundlæggere, er langt om længe begyndt at modtage den brede, folkelige anerkendelse der er fortjent. Han spillede i 1930’erne og til trods for at hans samlede katalog ikke inkluderer meget mere end 30 numre, er Robert Johnson af musikere en af de mest hyldede blues-guitarister i historien – og det med god grund.

Da Eric Clapton så besluttede sig for at hylde sit idol ved at indspille en stribe af hans bedste numre i nye udgaver, valgte han samtidig at få lavet en dokumentarfilm om indspilningerne. Det er disse optagelser der er blevet til ”Sessions for Robert J.”, en samlet pakke inkluderende både filmen på DVD og en stribe af numrene på CD.

Gennem filmens næsten halvanden time bydes der på en blanding af optræden og interview. Clapton redegør dels for sin egen og Johnsons karriere og forklarer hvorfor den lille mand fra 30’erne er så historisk vigtig. Samtidig kommer der små mere tekniske indslag om de små finurligheder Johnson inkorporerede i sin musik, og som selv i dag er vanskelige at kopiere. Claptons syn på sit idol er måske lidt ensporet, men filmen skal heller ikke ses som andet end en hyldest – det er ikke en kritisk dokumentar.

Det vigtigste er i sidste ende også musikken, og her bydes der på blues, som blues skal lyde. Med akkompagnement fra nogle af hvor tids dygtigste bluesmusikere leger og hygger Clapton sig igennem det dejlige materiale. Ca. halvdelen af DVDen består af decideret optræden. Det er bare lidt ærgerligt at det ikke er blevet til en rigtig koncert i stedet, da et publikum og en scene paradoksalt nok ville have gjort oplevelsen mere intim end det lille, oplyste øvelokale der danner baggrund nu. Desuden vil det for nogle virke irriterende med alle afbrydelserne, men der er heldigvis mulighed for bare at se de musikalske indslag. På den anden side er der ingen synderlig grund til at have en visuel side på musikken, hvis man ikke vil følge med i de greb og detaljer som just er blevet forklaret, og så kan man jo bare høre den medfølgende CD.

Filmen henvender sig dels til bluesmusikere, der vil lære lidt fra to af det 20. århundredes dygtigste guitarister, dels til interesserede i bluesmusikkens historiske udvikling. Det er én lang hyldest til Robert Johnson, men stadig en han fortjener.

CDen indeholder 11 af de 16 numre på DVDen, deriblandt 4 som ikke er at finde på ”Me and Mr. Johnson CDen. Det er lidt røvet på den måde at få folk til at investere igen, men det er jo desværre sådan musikbranchen hænger sammen nu om dage.

Billede og lyd:
Uforudsigeligt er billedet i anamorfisk 16:9, som hverken gør til eller fra for filmen, men da er meget rart for dem som har widescreen fjernsyn. Kvaliteten er skarp og fin, men igen ikke særlig vigtig for udgivelsen. Det er lyden derimod, og den er mixet i virkelig flot DTS, som delvis formår at skabe den intime stemning som jeg synes mangler. Den sagte mumlen fra et lille publikum og en anelse rumklang ville dog have gjort oplevelsen komplet. God lyd til fordybelse.

Ekstramateriale:
Et kort og ligegyldigt kig bag scenerne.

DVDen er venligst stillet til rådighed af