Dysfunktionelle familier har ofte været en god katalysator for spændende gysere og thrillere, da familien helst skulle symbolisere en tryghed, men i disse udgaver ofte er det stik modsatte. Med få virkemidler og en begrænset location formår den britiske thriller/gyser Estranged at bruge netop en dysfunktionel familie, der gemmer på nogle dystre hemmeligheder som et stort element i handlingen, og langt hen ad vejen fungerer den mystiske handling faktisk.
January (Amy Manson) er på ferie med kæresten Callum (Simon Quarterman) i Brasilien, hvor de kører galt på scooter og January kommer slemt til skade. Faktisk kommer hun så slemt til skade, at hun mister hukommelsen, og Callum beslutter derfor, at det er bedst hvis de tager hjem til England og Januarys familie for at pleje hendes sår. Men January kan ikke huske hendes familie og langsomt går det op for både Callum og January, at hun muligvis efterlod familien af en grund og nok aldrig burde være kommet tilbage.
Estranged gør brug af en ganske simpel handling og et minimalistisk persongalleri med primært syv karakterer. Foruden førnævnte Callum og January, er det Januarys far, Albert (James Cosmo), Januarys mor, Marylin (Eileen Nicholas), hendes bror, Laurence (James Lance), hendes søster, Katherine (Nora-Jane Noone), samt husets butler, Thomas (Craig Conway). Disse personer er primært de eneste karakterer, der figurerer i filmens halvanden time, og selve handlingen udspiller sig næsten også kun i familiens store hus, der selvfølgelig ligger langt ude på landet, langt væk byen og andre mennesker. Det går da også lynhurtigt op for både January og seeren, at noget er helt galt hos familien, der opfører sig mærkeligt lige fra starten af. De har hverken telefoner eller kontakt til omverdenen og samtidig virker det som om, at de holder noget skjult for January. Hun har forladt familien af en grund, og det går langsomt op for January, hvorfor hun har forladt familien. Det er et ganske smart fortælletrick at lade hovedpersonen være uvidende og dermed overraske både hende og seeren, der altså får de samme informationer på samme tid og dermed selv kan lægge puslespillet sammen. Handlingen og twistet kan selvfølgelig ikke afsløres her, og selve afsløringen til sidst i filmen er en smule for hurtigt gennemført til at man måske helt forstår det. Selve opbygningen dertil er dog fremragende og virkelig spændende, især fordi de forskellige karakterer opfører sig så mærkeligt.
Der er ikke nogle deciderede gys i filmen, og jeg vil nok hellere kalde filmen for en thriller, men den indeholder dog flere makabre og grænseoverskridende elementer, der sagtens kan inkorporere sig under gysergenren. Uden sammenligning kan sådan en dysfunktionel familie fx minde om familien i Motorsavsmassakren (1974) og andre lignende film, men med mindre fokus på at forskrække og med mere fokus på at forarge og udnytte det mystiske plot til at fastholde seerens interesse. Estranged er en ganske fin, spændende og mystisk britisk film, der sagtens kan anbefales i det kæmpe virvar, der findes af alskens gysere og thrillere.
Filmen er venligst stillet til rådighed af Sandrew Metronome.