Exorcisten - Begyndelsen (DVD)

23. maj 2005 af Jesper Hintze Vildbrad

Exorcisten - Begyndelsen (DVD) billede

Den djævelske forhistorie for en af gysergenrens milepæle, tages vi tilbage til det central afrikanske, Nairobi, hvor en gammel kirke ligger gemt i sandet!

Den middelalderlige Fader Merrin (Stellan Skarsgård), bliver i Rom i 1949, i sin egenskab af arkæolog, tilbudt sin deltagelse i udgravning af en uoptegnet kirke, ikke langt fra Nairobi, Kenya! Han takker ja, da han ser et relikvie af en dæmon, der er fundet på stedet. Hans nysgerrighed er vakt, men han har mistet sin tro under anden verdenskrig, da han ufrivilligt var stærkt indblandet i en massakre.
Ved landsbyen tæt på udgravning opsøger han Jeffries (Alan Ford), der har stået for flere fund, men denne bulnet, usympatiske og sygdomsbefængte er ikke til stor hjælp. Derimod er lægen Sarah (Izabella Scorupco), desuden attraktiv også behjælpelig med situationen. Merrins hjælper og tolk Chuma (Andrew French), står til hans rådighed, og Emekvi (Eddie Osei) med sine to sønner Joseph (Remy Sweeney) og James (James Bellamy). Vatikanet har sendt en Fader Francis (James D´Arcy), der skal bistå med opdagelsen og samle informationer.
Udgravningen er igang, og den byzantiske kirkes kupler er trådt ud i solen. Og indfødte tukaner er igang, men hele projektet har været fulgt er besynderlige fænomener, som hyæner der jævnligt opsøger området selv ved højlys dag! Francis og Merrin figers ned gennem kuplen i et torv, og kirkens støv hvirvler op. Synet der møder dem, kristus omvendt på korset, dæmoner på væggene, og alt der synes mærkeligt velbevaret, friske hele mosaikker, mysteriet fordrer flere gåder.
En aften ved gårdspladsen står James og Joseph ved en brønd og slås, men pludselig omringes de af hyæner, men de går udelukkende efter James, og trods skud fra husets beboer, løber de afsted med James! Joseph falder besvimet om og må indlægges.
Merrin forelsker sig langsomt i Sarah, Jeffries bylder bliver mere ormstukne, Joseph tilstand på sygelejet forværes, det tyder på at han er besat af en dæmon, og landsbyens beboer vil have ham slået ihjel, da uheldene begynder at vokse i styrke. Merrin ved at han har mødt det onde selv, den kriek der er ved at blive gravet frem, er en satanistisk kirke, og at det onde selv venter på ham dernede..

Instruktøren Renny Harlin der står bag succéer som Die Hard 2 og Cliffhanger, har her vendt sig mod gyser genren, en forløber for William Friedkins berømte Exorcist fra 1973, gør Harlin med temmelig spage stik, forsøget efter, men gyset for han ikke rigtig gravet frem, da animationerne falder helt til jorden, og omgivelserne der er for filmiske, episke, til at man føler uhyggen og det realistiske sug, som den gode gyserfortælling kan ved også at dyrke stilheden og det langsommelige. Det er for forudsigeligt.
Det er ganske godt skuespillerpræstationer, blandt andet af den altid fremragende Stellan Skarsgård, og flotte optagelser. Men forvirringen I de uhyggelige momenter, gør at man ikke bliver grebet, og deved mister filmen sin orientering i forhold til sit publikum.

Ekstra materiale til filmen er et lydspor fra instruktøren, hvor man desuden kommer om bag filmen med mere.

Titel: Exorcisten - Begyndelsen
Original Titel: Exorcist: The Beginning