Extraction

11. maj 2016 af David Lund

1 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Extraction billede

Sikke dog noget lort, Bruce Willis...

Det er sket for Jean-Claude Van Damme. Det er sket for Steven Seagal. Nu er det så også sket for Bruce Willis. De fallerede actionhelte ender ofte på det berygtede DTV (direct to video) marked med billige produktioner, enerverende soundtracks, dårlig klipning og kedelige karakterer. Man skulle ellers tro, at en herre som Bruce Willis havde mere at vælge imellem end en birolle i årtiets dårligste actionfilm, men lo and behold - her er han.

Starten af “Extraction” giver indtryk af, at Bruce Willis har hovedrollen. Det gør coveret såmænd også. Jeg er slet ikke i tvivl om, at mange vil blive skuffede, når filmen kommer rigtigt i gang, for han træder ikke kun i baggrunden - han forsvinder fuldstændigt. Bruce Willis spiller en erfaren CIA-agent, hvis søn skal træde i sin fars fodspor. Det er nogle store sko at fylde ud, og kommentarerne til Harry Turner (Kellan Lutz) omkring hans fars skills fylder også sin del af filmen. Han bliver naturligvis sat på en sag - yada yada yada - der er noget action - yada yada yada - og filmen er slut. Historien i actionfilm som disse er uvedkommende, og “Extraction” er ingen undtagelse. Jeg kan dog se igennem fingre med en usammenhængende og uvedkommende historie i en actionfilm. Film som disse skal være spændende, medrivende og kreative i deres udfoldelse af vold, og det er det, man skal bedømme dem efter. “Extraction” har dog utroligt lidt action, og det der er i filmen, er elendigt udført. Ikke en scene er spændende, ikke en scene er medrivende og ikke en enkelt ide er kreativ. Det er bare øjebæ i sin pureste form, og derfor ufatteligt svært at anbefale til andre end hardcore Bruce Willis fans, der absolut skal se alt med manden.

Dette er dog Kellan Lutz’ film. Du har sikkert set ham i nogle af “Twilight” filmene før, men sikkert også glemt ham igen, da manden er uden karisma og skuespillerevner. Derimod spiller Gina Carano en central rolle, og hun løfter filmen en lille smule - dog ikke over bundniveau. Bruce Willis er som altid Bruce Willis, så ikke et ondt ord om ham. Derimod har jeg masser af onde ord om instruktøren Steven C. Miller. Jeg har før været udsat for en af hans film (“Submerged”), og selvom den også var hamrende elendig, var den i det mindste ufrivillig komisk. “Extraction” er svær at holde ud allerede fra første scene, da alt er sammensat forkert. Lydeffekterne skaber stress, musikken giver hovedpine og klipningen skaber epilepsianfald. Jeg anbefaler et grundigt lægetjek inden du giver dig i kast med “Extraction”.

Ekstramateriale - 2/6

Det er altid sjovt, at se en masse mennesker rose en lortefilm til skyerne, og det er lige præcis hvad man får serveret i 12 minutters bag kameraet. De er så overbeviste om, at have skabt nogle karakterer med indhold og en film med mening, at det er lige før, at man tror på dem. Derudover er der 4 trailers.

Scanbox.

Titel: Extraction
Original Titel: Extraction