Tonen slås an i første scene ombord på et fly fra det nordvestlige USA til det sydlige USA, Los Angeles. Faderen Willis (spillet af Lance Henriksen) og sønnen John (Viggo Mortensen) laver en ’scene’ foran de andre passager. Willes råber efter Johns afdøde moder, Gwen (spillet af Hannah Gross) og slår ud efter alt og alle, råber bandeord, prutter højlydt og i forbifarten drikker en anden passagers drink. Resten af flyveturen låser Willis sig inde på flyets toilet. Her har Willies sit første flashback, som viser os Johns tidlige barndom på den isolerede gård i den vilde natur i det nordvestlige USA.
Willies ser tilbage og husker, da han og moderen kommer hjem til gården med deres nyfødte søn John. Willies siger noget yderst besynderligt til sin søn ”I’m sorry I brought you into this world, so that you could die” og med den velkomstsætning begynder John at græde og faderens trøstende kommentar er blot ”Get used to it, kiddo”.
Et andet flashback viser Willies omsorg og stolthed over sin søn. John og ham har været på deres første far-søn jagt sammen. John rammer en and og får både lov at bade med den i badekarret og sove med den indtil den skal spises. En ret grotesk erindring, som står i skarp kontrast til Johns voksenliv.
Modsat faderen er John rolig, velovervejet og lyttende. Han er velformuleret, ikke noget overflødigt kommer ud af hans mund og han bor i LA sammen med sin kinesisk-Hawaiiansk partner, Eric (spillet af Terry Chen) og deres latino adoptiv datter Monica (spillet af Gabby Velis). Tidsmæssigt foregår filmens nutid omkring valget i 2008, hvor Obama blev valgt. Faderens racistiske, politiske holdninger siger han direkte op i Johns åbne ansigt og får samtidig også pointeret, at han ikke kan fordrage bøsser og lesbiske.
I filmens mange flashbacks ser vi, hvor kompliceret et forhold faderen har haft til sine koner og børn og hvor kompliceret en person, faderen er og altid har været. Han virker mest fredfyldt i de vilde naturomgivelser og på sin isolerede gård, men på grund af den forværrede demens kan Willies ikke længere vedligeholde gården.
Den intense periode, hvor John forsøger at tage vare på sin fader, bliver fortiden ’levende’ for dem begge. Forsøger John at vise sin fader at der findes en anden maskulinitet end den maskulinitet faderen præsenterer? Faderen indrømmer i ét af sine klare øjeblikke ved middagsbordet, at han selv havde en streng fader. Eller higer John stadig efter faderens anerkendelse, som han tydeligvis aldrig har fået.
Den dansk-amerikanske multikunstner Viggo Mortensen har lavet et fænomenalt mesterværk med ”Falling”, hvor han viser, at ondskab, skrøbelighed og følsomhed kan eksistere i én og samme person - og især når sygdommen demens tager over og du blot kan se til, hvordan dette menneske forsvinder lidt dag for dag.