Falling Angels

11. juni 2005 af Claus Larsen

Falling Angels billede

Glimrende canadisk independent film om en families kollektive fald i 1969

Fra Canada kan man nu købe og leje Scott Smith lille familiedrama, Falling Angels, der havde verdenspremiere for snart to år siden på Toronto Film Festival, men som siden ikke er blevet solgt til biografdistribution i ret mange lande.
Filmen er indbegrebet af en independentfilm, som meget tit har slice-of-life dramaet, hverdagens trivialiteter, som omdrejningspunkt. Vi er tilbage i 1969 i en søvnig canadisk provinsby, hvor en familie er ved at blive splittet ad indefra. Familien består af et forældrepar og deres tre teenagedøtre, der alle hver på deres måde kæmper en generationskamp. Forældrene bærer rundt på et traume, idet de under mystiske omstændigheder mistede deres førstfødte dreng som spæd, da faldt i dybet ved Niagara Falls. Dette fald er motivisk set den røde tråd igennem filmen. Familiens traumer udspiller sig på vidt forskellige måder. Moderen er blevet en depressiv alkoholiker, faderen er magtsyg og utro tyran, der dog ikke er beskrevet så entydigt, som man ofte oplever i den gængse Hollywood-film. De tre døtre kæmper med familiens fortid og søger en løsning på flere forskellige måder. Lou finder støtte i en stenet amerikaner med hang til hash og Jesus. Den yngste Sandy får et forhold til en gift mand, der udnytter hende lige meget som Sandy tillader og Norma er familiens tykke pige, der prøver at bevare en nogenlunde acceptabel facade ud mod den nysgerrige verden. Undervejs ser man i symbolske flash-back, hvordan faderen under den kolde krigs værste år forberedte familien på en evt, atomkrig ved at lave strenge militærlignende ophold i huset dertil indrettede beskyttelsesrum. Det er selvfølgelig også en metafor for hele det fald familien må igennem.
Skuespilleren er på nær moderen, der spilles af altid gode Miranda Richardson, ganske ukendte canadiere, og det er en stor fordel. Der er ikke sat mange fødder forkert i deres præstation, og filmen er som helhed et intelligent lille udsnit af alverdens triste skæbner, der fortælles i en stil, der ikke basker med vingerne, men forbliver jordnær og vedkommende. Derfor kan der også blive givet 4 stjerner til Falling Angels af hvis slags man kun kan håbe, der bliver mere plads til i de danske biografer fremover.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Paramount Home Entertainment I/S.

Titel: Falling Angels
Original Titel: Falling Angels