Fantastic Four

4. december 2005 af Jesper Poulsen

Fantastic Four billede

Så er der lidt superhelte-epos til de kolde triste vinterdage. Lidt af hvert kan de fire, og det får de så sandelig også brug for...

Under en rumekspedition går det galt for fire videnskabsfolk. En lysstråle torpederer systemet og videnskabsfolkenes DNA ændrer sig med markante differencer. Human Torch, Mr. Fantastic, Invisible Woman og The Thing bliver vakt til live, meget mod videnskabsfolkenes eget velbefindende og med deres nye superkræfter, bliver de hurtigt nationens kæledægger. Specielt da de med forenede kræfter forhindrer en kæmpe katastrofe på en større bro.

De fire var dog ikke alene i rummet. Deres arbejdsgiver Victor Von Doom blev også ramt af bestrålingen, og langsomt forandres hans krop også med skræmmende følger. Dooms temperament er dog noget outrert, og som overhoved i firmaet bag rumekspeditionen, er han langt fra glad for ulykkens omstændigheder. Det bliver ikke nemmere da investorerne trækker sig fra firmaet og Doom vender langsomt vreden mod de Fantastiske Fire, som nu underlægges Dooms dødstød. Magtsygen har fået overtaget og alt som kommer i Dooms vej, lider en grum skæbne. Inden længe har Doom tilmed ændret karakter og er en omvandrende destroyer af metal – og han styrer direkte mod sine undersåtter som må tage kampen op i et altafgørende slag.

Synes du det lyder bekendt, så kan man måske nok sige at der i princippet ikke er meget nyt under solen. Marvels helte-univers er optegnet af de ultimative gode folk på lovens rette side, mens der modsat huserer en række ondskabsfulde individer som for en hver pris må stoppes. Sådan er det også her, men den store forskel er at der denne gang er fire helte som også har sine interne kampe som skal kæmpes. Det er ganske interessant og godt indfanget. Ja, faktisk er det først i de sidste 20-25 minutter at Doom tager masken på og yder en reel trussel. Det er mystikken, evnerne og gode som dårlige sider af medaljen, som bærer filmen frem. Fans af genren har generelt ytret sit misbehag i forhold til denne prioritering, men for mig et det blot et sundhedstegn at alle film ikke skæres over en kam, selvom handlingen i al respekt er total ensidig i superheltefilmene. Det er jo ikke lige frem fordi at genren er uddød. Vi har jo i de senere år fået alt fra både X-Men, Daredevil, Hulk, Spiderman, Elektra og sikkert en masse som jeg i skrivende stund har glemt.

Fantastic Four ville have været en ganske gennemført film i kraft af sin anderledeshed og gode special effects, hvis ikke det havde været for en rædselsfuld cast. Ioan Gruffudd (King Arthur) er så kedelig og slesk at man næsten ikke kan forestille sig en mere trist astro-nørd. Jessica Alba (Sin City) er nok mest med som blikfang, for hende er der heller ikke meget drev i. Det er faktisk nok Chris Evans (Final Call) og Michael Chiklis som spiller den bestyrtede The Thing, som klarer sig bedst. Med andre ord en fin film, som ikke yder nogen form for heltedyrkelse, da skuespillerne ikke har nok udfordring og virker som nogle der selv er så betaget af filmen at de glemmer at spille med.

Glædeligt med lidt nytænkning og resultatet er dog ganske underholdende, men af respekt for genrens øvrige film, tillader jeg mig at spare lidt på uddelingen af stjerner.

I denne Deluxe udgave finder man en separat skive med ekstra materiale, som er ganske overskueligt opbygget. En 3-delt hovedmenu gør det nemt at navigere interessebaseret. For det første kan du dykke ned i selve produktionsdelen, hvor en dokumentar (som er lige så lang som selve filmen) guider dig rundt i alle afkrogene af filmens tilblivelse. Du kan bl.a. i denne del også vælge at se nærmere på de animerede tanker sammenlignet med det færdige resultat – her får du brug for din ”angle”-knap på fjernbetjeningen.

Du kan også vælge at se en række deleted scenes som værende diskens del to, mens tredje valgmulighed består af selve marketingsafdelingen, hvor du finder alt fra trailers til selve casting-forløbet. Der er også en gennemgang af enkelte sceners opbygning samt endnu en making of. Der er alt i alt rigeligt med underholdning på den ekstra disk, men det plejer nu også at være kutyme for så store produktioner som disse.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
SF/Fox.

Titel: Fantastic Four