Fantomdrengen

14. april 2016 af Line Gren

Fantomdrengen billede

En sælsom, mærkværdig historie om en fantomdreng, som redder menneskeliv og byen New York fra undergang

Den 11-årige dreng Leo kommer fra en kernefamilie, hvor lillesøsteren og Leo har et harmonisk og kærligt søskendeforhold. Leo læser højt for lillesøsteren om aftenen, inden hun skal sove. Fantomdrengen starter med en godnathistorie, som bremses, da lillesøsteren bryder ind i en action-scene, hvor skurken er ved at lykkes med at flygte fra helten. Lillesøsteren løfter skurken ud af historien, fordi hun har et spørgsmål til Leo. Det kan kun ske helt ubesværet i en animationsfilm og minder om indledningsscenen fra Mad Men, hvor Don Draper falder og falder og falder.

Familien bor i New York, Manhatten. Leo er syg og skal gennem nogle store undersøgelser. Han kommer på hospital og møder politimanden Alex (Edouard Baer). De to bliver venner og knyttes til hinanden på en mærkværdig måde. De finder ud af, at Leo kan forlade sin krop som et tomt hylster. På grund af sygdommen bliver Leo et usynligt fantom, som kan flyve. Leo g Alex kommer hurtigt på en fælles mission, hvor de har 24 timer til at stoppe en farlig computervirus, som kan blive hele New Yorks undergang.

Titlen på filmen er velvalgt af det franske instruktørmakkerpar Jean-Loup Felicioli og Alain Gagnol. Ordet ’le fantôme’ på fransk giver stærke konnotationer til noget dystert og mørkt. Ordet ’the phantom’ på engelsk er mere nuanceret og poetisk, og sammenlignet med det amerikanske ghost tættere på udtalelsen af det franske ’le fantôme’. Derfor valgte de titlen The Phantom Boy. Leo som et levende fantom fuld af livsmod.

Tegnestregen fra makkerparrets forrige animationsfilm Une Vie de Chat (2010) går igen og markerer deres stil. Samtidig synes undertegnede anmelder, at stregen også er med til at visualisere den sælsomhed, som giver animationen en særlig stemning og samtidig gør fortællingen om Leo dyb og eftertænksom.

Med deres tegnestreg bevarer de og visualiserer tegningens ’væsen’ - at den er skrøbelig og sensibel. Tegnearbejdets mange lag udført af hænder og ikke af teknologier får de visualiseret på storskærmen med Fantomdrengen. Derfor skal man se The phantom Boy på storskærm, så man kan få alle de minutiøse deltaljer med og se hvilket stort arbejde, der er udført af tegnere og teknikere.

Titel: Fantomdrengen
Original Titel: The Phantom Boy
Premieredato: 14. april 2016