Far til Fire – Onkel Sofus vender tilbage.

25. oktober 2014 af Henrik Andersen

Far til Fire – Onkel Sofus vender tilbage. billede

Onkel Anders har en tvillingebror der hedder Sofus. Onkel Sofus er ikke så venlig som sin bror, og det eneste han har i hovedet er at vinde en malke konkurrence. Så nu er det op til Lille Per og resten af familien at hjælpe, og samtidig vise Onkel Sofus at det godt kan betale sig at være venlig, hvis man vil indgå i en rigtig familie.

Hjemme på villavejen hygger Far og hans 4 børn sig i det dejlige sommer vejr. Den lettere forvirrede Onkel Anders har dog glemt at fortælle at hans tvillingebror, Onkel Sofus kommer på besøg, helt fra Australien, hvor han for mange år siden slog sig ned som landmand. Nu er han for en kort periode tilbage i Danmark for at vinde en stor malke konkurrence på Roskilde Dyreskue. Med sig har han en stor ko, som lille Per hurtigt døber Karla. Onkel Sofus ærkerival Hans Peter stiller også op, og snart er de 2 i finalen med hver deres ko. Men pludselig giver koen Karla ingen mælk, og så må far og hans 4 unger træde til med en hjælpende hånd. Men der sker mange andre ting på dyreskuepladsen. Blandt andet er far med i en dramatisk motorsavs konkurrence, og Søs møder denne sommers store kærlighed. Men Hans Peters højre hånd, vil for alt i verden vinde den traktor, man får hvis man vinder malke konkurrencen, så han stjæler koen Karla, og slipper hende fri i en skov hvor der er jagt. Nu må lille Per vise hans værd, og atter engang redde situationen. Men kan han redde koen Karla fra jægerne, der ikke kan kende forskel på en ko og et rådyr, og hvis han kan, er der jo også selve konkurrencen som Sofus skal vinde. Der er spænding for de mindste, i denne nyeste film i Far til Fire serien.

Man har skiftet hele holdet af skuespillere ud fra de forrige film, og dette har måske været et klogt valg. Drengen der dengang spillede lille Per, var nemlig ved at være ret stor. Skiftet fungere fint, og de nye skuespillere fungere godt i de kendte roller. Kurt Ravn spiller nu Onkel Anders, og hans optræden er knap så karikeret som i de andre film. Han spiller også rollen som Onkel Sofus, og det er sjovt at se hvordan filmholdet har løst denne opgave. Jesper Asholt gør det også udmærket i rollen som den moderne alene-far, der trods store udfordringer klare hverdagen ganske godt. Den nye lille Per bliver spillet af den charmerende Sigurd Philip Dalgas, der erobre den populære rolle med storm. Far til Fire – Onkel Sofus vender tilbage er fyldt med gode biroller, og nævnes som de største skal Bodil Jørgensen, der giver hendes bud på hvordan Fru Sejersen er, og en altid morsom Kirsten Lehfeldt giver den gas som dommeren med de utroligt brede hofter i den store malke konkurrence.

At alle skuespillerne ikke har specielt meget at arbejde med, og replikkerne gør det hele stift og amatør agtigt at se på, trækker selvfølgelig ned på helheds indtrykket, hvis man som voksen ser filmen. Børnene ser det jo ikke, og de er dog trods alt målgruppen, og det er for dem den er lavet. Er man 5-12 år gammel vil man uden tvivl atter nyde Far til Fire og deres eventyr med koen Karla og Onkel Sofus.

Ekstramateriale.

Ekstramaterialet på denne Blu-ray udgave indeholder 2 musikvideoer: ”Det ved du godt” og ”Bag om filmen”. I ”Bag om filmen” får man et fint indblik i hvordan det har været at optage filmen, og der er et par gode grin hen af vejen, da det bestemt ikke altid har været lige let at have en levende ko med på optagelse.

Far til Fire – Onkel Sofus vender tilbage er flot overført til Blu-ray mediet, og både billede og lyd fungere rigtigt godt.

Det er muligt at se filmen med Danske, Norske, Finske og Svenske undertekster.

Titel: Far til Fire – Onkel Sofus vender tilbage.