Far til Fire i Byen/ Julebal i Nisseland (DVD)

9. december 2001 af Jelena Durovic

Far til Fire i Byen/ Julebal i Nisseland (DVD) billede

Far til fire er tilbage med en masse problemer der skal løses inden familien kan få en hyggelig jul.

Det er en stor dag da lille Per skal starte i skole. Søs har lovet af følge ham, men da hun slår sin ankel kan hun desværre ikke. Heldigvis er onkel Anders der, som straks tilbyder sin hjælp. Den første dag i skolen går udmærket hvis bare man ser igennem fingrene med den lille detalje at lille Per bliver smidt udenfor døren for at være næsvis. Da alle børnene og deres far senere mødes derhjemme til aftensmad fortæller far den sørgelige nyhed, at han er blevet sagt op, fordi den nye chef i firmaet kun vil have unge medarbejdere. Det bliver alle bekymrede over og beslutter, at det er en ting som der skal gøres noget ved. Det er nemlig ved at være jul og den er altid sjovere når man har råd til gaver og andet godt. Ud over det så har lille Per det problem, at han er blevet glad for en lille hund, men han skal bruge 100kr for at købe den. Søs har sine egne problemer med lægestuderende Peter, som er meget sød, men ikke altid opfører sig ordentligt overfor hende. Heldigvis er den unge arkitektstuderende, som familien lejer et værelse ud til, meget sødere ved lille Søs.
Mie går det heller ikke alt for godt med. I skolen bliver hun beskyldt for at stjæle fra andre børns jakker, og det gør hun af Torben, som er den rigtige tyv. Han bliver heldigvis afsløret. Men de andres problemer mangler stadigvæk at blive løst inden de alle sammen kan få en god jul.

Far til Fire i Byen/ Julebal i Nisseland er en sød film, som ikke adskiller sig betydeligt fra de andre Far til Fire film. Og godt det samme. Det er dejligt at (gen)se far og familien i endnu en varm historie. Far til Fire i Byen er en klassisk film fra 50’erne som er propfyldt med gode budskaber og oser af de gode gammeldags dyder og værdier, som så nemt bliver glemt i dag. Jeg er overbevist om at dem der rent faktisk husker disse dage ville nyde muligheden for at genopleve dem ved at se denne film. For de yngre af os, er der, hvis ikke andet, glæden over at se hvor sjove vores forældre må have set ud i deres unge dage og hvor sjovt de talte. Altså er Far til Fire den rette film til at samles om som familie.

Dette er med mindre man naturligvis er meget mere kritisk indstillet og ikke kan ignorere de små fejl i Far til Fire i Byen. For historien er jo langt fra original og skuespillerne er ikke alle lige talentfulde. Musikken er til tider triviel og filmen er i hvert fald ikke filmet efter nogle nye og spændende dogme-regler eller hvad der nu måtte være den nyeste dille i dag. Derfor er mit budskab enkelt. Hvis man lader sig påvirke af den slags skal man holde sig væk fra Far til Fire i Byen. Hvis man på den anden side blot søger noget hyggeligt og sjovt, kan filmen varmt anbefales. Derfor får den, alt taget i betragtning, 3 stjerner. Det samme gør ekstra materialet. Graunden til dette er først og fremmest det at udvalget ikke er særligt stort. Det dækker over nogle sange, et fotogalleri og biotrailers. Men det er et kig værd.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Scanbox.

Titel: Far til Fire i Byen/ Julebal i Nisseland
Original Titel: Far til Fire i Byen/ Julebal i Nisseland