"Hvis det gamle ord taler sandt, at kærlighed gør blind, er jeg ikke den rette til at skrive om Fassbinder, for jeg elskede ham."
Sådan skriver Braad Thomsen i forordet til sin bog om "Fassbinder - hans liv og værk", der er udkommet på ny i en revideret udgave i anledningen af, at Fassbinder kunne være fyldt 60 i maj i år, hvis ikke han havde forladt denne verden i en rus af kokain og sovepiller for godt 23 år siden.
Indgangsvinklen i bogen er både faglig og meget personlig, for Braad Thomsen var nære venner med den tyske filminstruktør.
Og set i lyset af denne bog står det klart, at kærlighed ikke gør blind. Den giver snarere klarsyn.
I Fassbinders blot 37-årige liv nåede han at producerede over 60 film, flere tv-spil, teaterstykker og skriverier. Han er nok især kendt for sine krasse film, provokerede holdninger, den groteske humor og de satiriske portrætter af mennesker og forhold, der samtidig var en kritisk stemme til samtiden.
Fassbinder selv nægter at hans film er decideret pessimistiske på trods af, at han ikke sværgede til "happy end"-film. Filmene giver tværtimod så tydelige og karikerede billeder af, hvordan mennesker lever så indlysende forkert, at seeren kan tage ved lære heraf, mener Fassbinder.
"Alle sine oplevelser og erfaringer måtte han omsætte til kunst", skriver Braad Thomsen. Det gennemgående tema i Fassbinders produktioner er følelser, som mennesket bilder sig ind at have for at passe ind i samfundet, hvilket især relaterede til hans liv som homoseksuel, mener forfatteren.
Desuden var drivkraften bag hans kunstneriske arbejde allerede tidligt et ønske og håb om kærlighed og anerkendelse.
Den kritiske tilgang og den store kærlighed, som Braad Thomsen tydeligvis stadig nærer til Fassbinder, går fint i spænd. Der fortælles med dyb indsigt, en utrolig stor viden og et skarpt analytisk blik om både mennesket Fassbinder, den personlige livskamp mod ensomhed og depression, samt om den dybt professionelle og skarpsindige filminstruktør og hans værker.
Fassbinders kunstneriske særpræg og betydning for samtiden og nutiden fremdrages, og det giver et nuanceret og spændende portræt af en instruktør, hvis liv har været mere omtumlet, trist, sjovt og produktivt end de flestes.
Enhver stor kunstner synes at være pint og have en kummerlig barndom bag sig, og Fassbinder er ingen undtagelse.
Braad Thomsen beskriver i en medrivende fortælling den unge Fassbinders vanskelige liv, der symbolsk nok startede d. 31. maj 1945, hvor hans land var i færd med at blive spaltet i to.
Forladt af både mor og far levede han på gaden i Köln som trækkerdreng. Filmskolerne ville ikke kendes ved ham, og derfor indtog han teaterverdenen i Berlin.
Det blev første skridt på den lange vej til at opnå drømmen om at forene det bedste fra tysk kultur med Hollywoods drømmebilleder og publikumsappel.
Det opnåede han f.eks. i "Angst æder sjæle op" ifølge Braad Thomsen, der blev en stor publikumssucces, uden Fassbinder behøvede at gå på kompromis med sin berømte kunstneriske integritet.
Braad Thomsen tegner hovedtrækkene op i Fassbinders liv og værker, og inddeler dem i perioder, som f.eks. "De borgerlige film", "Identitetstabet" og "Fascismen vil sejre". Det er en fin og overskuelig kombination af de utallige personlige anekdoter med analytiske pointer og perspektivering til Fassbinders liv og de samtidige begivenheder i samfundet.
I den nyreviderede udgave af bogen har Braad Thomsen fundet en mere kritisk stemme frem, f.eks. i afsnittet om de mindre vellykkede "Bestillingsfilm", som indbefatter bl.a. den velkendte 2. verdenskrigsfilm "Lili Marleen". De er især mislykkede pga. kommercielle kræfter og eftersynkronisering til tysk, mener han.
At Braad Thomsen har struktureret så stor en viden, er i sig selv en bedrift. Dertil kommer, at det ikke blot er en fascinerende fortælling om et på en gang afstumpet og rigt liv, men også en varm skildring af en nær og savnet ven, der er skrevet med forfatterens hjerteblod.
I bogen påstår Braad Thomsen, at hans eget kunstneriske talent blegner i sammenligning med Fassbinders. Ikke desto mindre har han med denne bog bedrevet et flot, gribende, varmt, smertefuldt, oplysende kunststykke af format.