Fast & Furious 8

20. september 2017 af Ronnie Bisgaard Mortensen

Fast & Furious 8 billede

Det 8. kapitel i Furious-franchisen skuffer en smule ift. dens forgængere, men er stadig fyldt med testosteron og benzin i blodet.

Fast & Furious 8’s originale titel er Fate of the Furious; en titel der i den grad kan læses dobbelt. Er det de medvirkendes skæbne eller er det i virkeligheden hele franchisens skæbne der nu skal sættes på prøve uden den nu afdøde Paul Walker. Selvom Walker aldrig var den store karismatiske skuespiller, så tilhørte han Fast & Furiuous-franchisen sammen med Vin Diesel, og spørgsmålet er i virkeligheden, om ikke man burde have stoppet serien med Walkers død og den virkelige fine og gode afslutning man lavede for ham i Fast & Furious 7 (2015). Men serien tjener tonsvis af penge og dette har unægtelig været en af grundene til at man har fortsat, men man kan tydeligt mærke, at filmserien nu skal passe på ikke at køre direkte ned i et stort tomt hul og ende på bilskrotpladsen.

Justin Lin kickstartede franchisen med Fast Five (2011) og Fast & Furious 6 (2013), mens gyserinstruktøren James Wan fortsatte de oppustede og overdrevne takter i Fast & Furious 7 (2015). Til at varetage Fast & Furious 8 har man valgt instruktøren F. Gary Gray, der er mest kendt for sit portræt af rap-gruppen NWA i Straight Outta Compton (2015). Det er tydeligt, at Gray til at starte med forsøger at vende tilbage til filmens egentlige rødder: gaderæset. Dom (Vin Diesel) og Letty (Michelle Rodriguez) er taget på ferie på Cuba, men Dom bliver hurtigt blandet ind i et hurtigt gadeløb, hvor et eller andet fjols tror han kan vinde over Dom. Har ham fjolset aldrig set nogen af de andre film? Den mand kan jo ikke tabe et løb? Herefter stikker filmen dog af i vanlig retning. For pludselig bliver Dom kontaktet af en gammel fjende, hackeren Cipher (Charlize Theron), der er mystiske årsager får Dom til at vende sig imod Letty og resten af crewet. Det er egentlig her filmens store mystik ligger. For normalt går Dom ikke op i andet end familie og loyalitet, så hvad kan have fået ham til at vende sig imod resten af hans ”familie”.

Har man valgt at sætte Fast & Furious 8 på, så går jeg stærkt ud fra, at man mindst har set et par af forløberne; både ift. at man simpelthen er nødt til at kende det snørklede og kæmpe persongalleri, og man samtidig også er bevidst om hvilken form for film Fast & Furious-serien byder en. Det er hjernedød underholdning, platte one-liners, overdrevne og naturlovsstridige stunts og så ind imellem cheesy dialog. Lad være med at forvente århundredets bedst skrevne action-film for så er man i den grad gået forkert. Med det sagt, så er det 8. kapitel i serien også det svageste siden Fast & Furious 4 (2009). For det første er plottet med hackeren der vil stjæle nogle atombombekoder lettere uinteressant og set mange gange før. Plottet er dog ligesom i de andre film blot en undskyldning for at besøge så mange eksotiske lokationer og lave så mange vilde stunts som muligt, og vi kommer da endnu en gang verden gang, Cuba, London, New York og Rusland (der er optaget på Island). Rent stuntmæssigt så forventer jeg ,at man forsøger at overgå de andre film, men dette har man ikke formået og derfor føles denne del også en smule flad. Bilerne kan stadig udføre latterlige ting, men ikke på den samme vanvidsfacon som tidligere set. Måske har man med vilje nedtonet dette, men når historien så er så svag som den er, så mangler filmen pondus.

Charlize Theron som super-hacker-skurk er et dårligt valg. Hun virker underligt fraværende. Det samme kan man sige om Vin Diesel, der generelt leverer en halvfesen præstation. Til gengæld opstår filmens bedste scener imellem Hobbs (Dwayne ”The Rock” Johnson) og den tidligere skurk Deckard (Jason Statham), der er kommet med i crewet. De to pumpede kamphaner sender den ene sviner efter den anden af sted med et stort glimt i øjet til stor fornøjelse for både dem selv og seeren, ligesom Statham og The Rock også får lov at udføre filmens to bedste kampscener. Men generelt er der ikke rigtig plads til det kæmpe persongalleri der jo alle skal have en eller anden form for skærmplads og replikker. Jeg nævner her: Dom (Vin Diesel), Deckard (Jason Statham), Hobbs (Dwayne ”The Rock” Johnson), Letty (Michelle Rodriguez), Roman (Tyrese Gibson), Tej (Ludacris), Cipher (Charlize Theron), Mr. Nobody (Kurt Russell), Ramsey (Nathalie Emmanuel), Owen (Luke Evans), Elena (Elsa Pataky), Rhodes (Kristofer Hivju) og Paul Walkers erstatning Little Nobody (Walkers kammerat Scott Eastwood). Det er saftsuseme mange karakterer og der har også været rygter om splid på settet imellem The Rock og Vin Diesel.

Er man nået til det 8. kapitel i Fast & Furious-franchisen, så er man også med på med hvilke præmisser man skal se filmen. Hader man den her form for action-film, jamen så drop det. Selvom den skuffer en lille smule ift. dens sidste tre forgængere, så indeholder Fast & Furious 8 stadig sindssyg bilaction, humorfyldt dialog og masser af testosteron og benzin i blodet.

Ekstramateriale
Blu-Ray udgaven af Fast & Furious 8 indeholder følgende ekstramateriale:
• The Cuban Spirit