FC Barcelona Confidential

22. juli 2005 af Helle Perrier

FC Barcelona Confidential billede

Følg topklubben bag facaden, mens den gennemgår den værste krise nogensinde.

Daniel Hernández og Justin Webster har filmet i mere end 300 timer, og resultatet er FC Barcelona Confidential. Filmen giver et sjældent blik bag kulisserne i en top-fodboldklub.

Vi befinder os i 2003. Fodboldklubben FC Barcelona er i sin største nutidige krise. Klubben har en gæld på 250 millioner kroner og roder rundt i bunden af ligaens tabel. Samtidig har ærkerivalerne fra Real Madrid succes med sejr i Champions League og nogle af verden bedste spillere. I modsætning til de fleste andre topklubber, der som regel ejes af en mand eller et konsortium, ejes FC Barcelona af klubbens medlemmer. Dem er der mange af, over 100.000, og det siger noget om hvorfor klubben har sloganet ”mere end en klub”. Fodboldholdet er sjælen i Katalonien, og de mange fans lider med deres hold gennem sæsonen. En dekadent og korrupt ledelse har drevet klubben ud på deroute. Derfor stiller en gruppe af dotcom millionærer, ledet af den karismatiske Joan Laporta op til valgte på klubbens generalforsamling. De vinder en dramatisk valgsejr på løfter om fornyelser og store stjerner på grønsværen. Der bliver med det samme sat forandringer i værk, både administrativt og på ledelsesplan. Ikke alle fans deler begejstringen over den nye ledelse. De gamle chefer spøger i kulissen og voldelige fans truer med død og ødelæggelse.

Vi følger den nye ledelse gennem den første sæson. De kommer langt fra godt fra start, problemerne vælter ned over dem. Først mister de slaget om David Beckham til Real Madrid og så taber holdet kamp efter kamp. Lidt succes får de, da det lykkes dem at skaffe den unge, nye fodboldstjerne Ronaldinho til klubben, men ikke engang hans talenter kan redde klubben ud af krisen. Ledelsen står fast på valget af Frank Rijkard som træner, selv om støtten fra fansene efterhånden smuldrer.
FC Barcelona har Europas største stadion, og her følger vi tilhængerne der med liv og sjæl følger deres hold. De støttede Joan Laportas kandidatur, men har svært ved at se den røde tråd i det han foretager sig. I sidste ende er der intet der hjælper hvis holdet bliver ved med at tabe.
Den nye ledelse skal grumt meget igennem før det endelig vender og holdet pludselig spiller sig til tops i ligaen.

Dørene til fodboldens verden er som regel hermetisk lukkede, når det gælder kontraktforhandlinger, taktik og så videre, men vi får lov til at være med. Vi ser dem forhandle om Ronaldinhos kontrakt og åbenhjertigt fortælle om hvad de laver. Vinklen er lagt således at vi udelukkende følger den nye ledelse, og det giver et fantastisk indblik i det år de gennemgik, hvor de gjorde det umulige og vendte FC Barcelonas nedtur til optur. Desværre giver det også et lidt forenklet billede. Man ville måske gerne høre fra fans, spillere og trænere også, eller omvendt - der måtte gerne være lidt mere klare linier for hvad det er filmen vil skildre. Om det er personerne, klubben eller noget tredie der er i fokus skifter i filmens forløb, og det gør den desværre noget vag.
Under alle omstændigheder får vi et til tider meget nært portræt af de mennesker der leder en af verdens største fodboldklubber. Vi får også et godt indblik i præcis HVOR meget fodbold betyder i Katalonien. Hvordan FC Barcelona er symbolet på regionens sjæl og stolthed. Vi ser Joan Laportas højre hånd blive gift, og mens de danser brudevals og spiser kage, tilbringer de mandlige bryllupsgæster tiden med at se holdet spille. FC Barcelona Confidential er et velkonstrueret indblik i fodboldverdenen, og vi får både blod, sved og tårer i det, for klubben, fantastiske år.
Filmen kan ikke blot anbefales alle der elsker fodbold, men også alle der bare gerne vil prøve at forstå hvorfor fodbold betyder så meget for så mange.

Titel: FC Barcelona Confidential
Original Titel: FC Barcelona Confidential