Fearless

6. oktober 2006 af Michael Panduro

Fearless billede

Måske Jet Lis sidste, men i hvert fald hans bedste kampsportsfilm i mange år

De store, melodramatiske kampsports-operaer har altid været Jet Lis stærkeste kort og det er således ganske passende at det bliver i denne genre han tager sin afsked med kung fu på film. Li har nemlig bedyret at han i fremtiden vil bevæge sig i komediegenren eller lavmælt drama hvis chancen byder sig. Beslutningen kan kaldes modig eller tvivlsom mandens komiske og dramatiske færdigheder taget i betragtning, men mest af alt bør den nok bare ses som et publicity stunt. Under alle omstændigheder får vi nu fornøjelsen af Jet Lis "sidste" kampsportsfilm i de danske biografer, og sikke en fornøjelse!

Under Ronny Yus ("The Bride With White Hair", "Freddy Vs. Jason") kyndige instruktion tager Jet Li endnu en gang fat i en kinesisk folkehelt fra starten af 1900-tallet - denne gang Huo Yuan Jia, en egoistisk livsnyder og kung fu helt, der efter at blive frataget alt genopstår som et hårdtarbejdende, ærligt individ og i sidste ende redder Kinas ære fra de frembrusende, europæiske koloni- og industrimagter.

"Fearless" er klassisk Jet Li som jeg har savnet det siden "Once Upon A Time In China 3" fra 1993. En film der blander imponerende kampsportssekvenser med fantastisk scenografi og de helt store følelser leveret på den specielle, naive facon, der kun er overbevisende i en Hong Kong-produktion. Det er den slags roller Jet Li er skræddersyet til og det spektrum han mestrer til fingerspidserne. Filmen får en til at glemme de sidste 7-8 års pinagtige affære i det amerikanske og minder en om hvorfor det var man bandede film som "Kiss Of The Dragon" og "Romeo Must Die" til de dybeste afkroge af helvede.

Der bydes på den ene fantasifuldt opsatte og perfekt eksekvererede kampscene efter den anden, mens det moralske eventyr bliver fortalt med fin, dramatisk tæft af Yu. Som Jias skæbnesvangre møde med en rivaliserende mester på vennens restaurant der bliver jævnet med jorden i processen, eller når den selvfede nævekæmper inviterer alle sine udfordrerer i arenaen på en gang. Det er naturligvis Yuen Woo Ping der står bag action-koreografien, så kvaliteten og originaliteten er også sikret her. I enkelte tilfælde bliver fotograferingen en smule for moderne med slow- og fastmotion der ikke klæder de historiske kulisser og den organiske fortælling, men det er heldigvis ikke så meget.

I det hele taget er "Fearless" en overordentlig vellykket kung fu-film helt på højde med den poetiske "Hero", men mere i stil med i sær "Once Upon A Time In China". En film jeg har savnet siden Jet Li tog til Hollywood og en film der viser at manden er alt andet end færdig med actionfilm. Lad os håbe han kommer til fornuft og synes det samme.

Titel: Fearless
Original Titel: Huo Yuan Jia
Premieredato: 6. oktober 2006