Filmleksikon

19. september 2010 af Jesper Rosenberg Antonsen

6 stjerner Skriv en kommentar KØB BOGEN HER

Filmleksikon billede

Den mest uundværlige bog for filmelskere…

I 1995 udkom første udgave af Filmleksikon, som høstede store roser. Nu, 15 år senere, kommer 2. udgave af bogen, og lad mig bare sige det med det samme – det er en GUDEBOG, med hele 4000 opslag lige fra Bud Abbott til Peter Aalbæk Jensen.

Det er lektor i film- og medievidenskab ved Københavns Universitet Peter Schepelern der igen har samlet ALT hvad man kan forestille sig omhandlende film. Og ikke nok med at alverdens skuespillere er listet, der er også forklaringer på diverse filmudtryk, lande, genrer osv. Filmselskaber er listet, og det samme er instruktører, producenter, forfattere, fotografer, komponister og teknikere.

Filmleksikon indeholder imponerende 1244 sider, hvoraf ca. 290 sidste sider er et register over film, som er nævnt i bogen, så der er virkelig tale om et gedigent stykke opslagsværk, som man kan få mange timer til at gå med. Jeg startede med at slå min yndlingsskuespiller op, fandt så en af filmene han medvirkede i omme i registret, fandt en anden skuespiller der var med der og sådan fortsatte jeg, og vupti var der gået en time med bare at læse på de krydsreferencer jeg fandt.

Vi har her at gøre med bogen som ingen filmelsker kan undvære. Det er opslagsværket over alle opslagsværk, og det er gennemført og fyldt med flotte billeder (faktisk hele 2500 illustrationer). Det er en bog man kommer til at tage frem ofte, for lige at læse lidt om den ene eller anden skuespiller eller anden filmperson. Bogen er lidt dyr (799,95 i vejledende udsalg - lige nu på tilbud til 609,-), men den er absolut alle pengene værd. Det er måske også et oplagt gaveønske for alle os filmelskere her op til den kommende højtid om bare 3 måneder.

Jeg tøver ikke et sekund med at smide 6 velfortjente stjerner efter Filmleksikon.

Bogen er venligst stillet til rådighed af
Gyldendal.